New York Times lokt Amazon-topman Jeff Bezos uit zijn tent

Amazonbaas Jeff Bezos demonstreert de Kindle Paperwhite, een e-boekenlezer van zijn bedrijf. © Reuters

Jeff Bezos, CEO van Amazon, reageert tegen zijn gewoonte in op een persartikel dat de bedrijfscultuur van de grootste retailer ter discussie stelt.

Volgens een artikel in de New York Times is Amazon een hypercompetitief bedrijf dat onmenselijke eisen stelt aan zijn werknemers en geleid wordt door een gevoelloos management. Stichter en topman Jeff Bezos reageert normaal niet op dergelijke berichten, maar ditmaal is de Amerikaanse krant erin geslaagd Bezos uit zijn tent te lokken.

Bezos ontkent maandag in een interne e-mail dat het er op de werkvloer van Amazon hardvochtig aan toegaat. “Het artikel beschrijft niet het Amazon dat ik ken.”

De New York Times citeerde afgelopen weekend een ex-werknemer die zei: ” Bijna iedereen met wie ik heb samengewerkt, heb ik zien huilen op kantoor.”

De Amerikaanse krant diepte getuigenissen van 100 huidige en voormalige werknemers op die spreken van een ‘gekneusde’ werkplek bij Amazon, waar medewerkers worden geacht ‘lange en late uren te zwoegen’.

Sommigen verklaarden zelfs dat het bedrijf werknemers heeft buitengewerkt die af te rekenen hadden met zware persoonlijke problemen, zoals kanker of een miskraam.

Volgens de getuigenissen in de NYT spoort de bedrijfscultuur bij Amazon de werknemers bovendien aan om hun mailberichten na middernacht te beantwoorden. Doen ze dat niet, dan ontvangen ze tekstberichten die om een snelle reactie verzoeken.

De krant verwees daarbij ook nog eens fijntje naar een quote van Bezos, die zich in 1997 tot de aandeelhouders richtte met de volgende woorden: “Je kunt lang, hard of slim werken, maar bij Amazon.com kun je niet voor twee van de drie opties kiezen”.

Normaal geeen commentaar, maar dit keer wel

“Hoewel we in het algemeen geen commentaar geven op afzonderlijke nieuwsberichten, zagen we vrij snel dat huidige Amazon-medewerkers zelf al hadden gereageerd”, luidde de reactie van een woordvoerder van Amazon op het artikel van de NYT. De woordvoerder verwijst hiermee naar een reactie van werknemer Nick Ciubotariu, die via een artikel op de socialenetwerksite LinkedIn stellig beweert nooit iemand te hebben zien huilen op kantoor.

Maar ook CEO Jeff Bezos reageerde vrij snel – tegen zijn gewoonte in – op de getuigenissen van verontwaardigde (ex)-werknemers die de NYT publiceerde. De topman deed dat via een interne mail die – toeval of niet – uitlekte in de pers.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De memo luidt als volgt:

Dear Amazonians,

If you haven’t already, I encourage you to give this (very long) New York Times article a careful read:

http://www.nytimes.com/2015/08/16/technology/inside-amazon-wrestling-big-ideas-in-a-bruising-workplace.html

I also encourage you to read this very different take by a current Amazonian:

https://www.linkedin.com/pulse/amazonians-response-inside-amazon-wrestling-big-ideas-nick-ciubotariu

Here’s why I’m writing you. The NYT article prominently features anecdotes describing shockingly callous management practices, including people being treated without empathy while enduring family tragedies and serious health problems. The article doesn’t describe the Amazon I know or the caring Amazonians I work with every day. But if you know of any stories like those reported, I want you to escalate to HR. You can also email me directly at jeff@amazon.com. Even if it’s rare or isolated, our tolerance for any such lack of empathy needs to be zero.

The article goes further than reporting isolated anecdotes. It claims that our intentional approach is to create a soulless, dystopian workplace where no fun is had and no laughter heard. Again, I don’t recognize this Amazon and I very much hope you don’t, either. More broadly, I don’t think any company adopting the approach portrayed could survive, much less thrive, in today’s highly competitive tech hiring market. The people we hire here are the best of the best. You are recruited every day by other world-class companies, and you can work anywhere you want.

I strongly believe that anyone working in a company that really is like the one described in the NYT would be crazy to stay. I know I would leave such a company.

But hopefully, you don’t recognize the company described. Hopefully, you’re having fun working with a bunch of brilliant teammates, helping invent the future, and laughing along the way.

Thank you,

Jeff

Via Twitter regent het intussen uiteenlopende reacties van voor- en tegenstanders van Amazon. Zo roept een columnist bij The Gardian op tot een boycot:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

(BBC/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content