Nathalie Vleeschouwer (Fragile) wint Womed Award

Ze krijgt de prijs voor vrouwelijke ondernemer van het jaar omdat ze haar zwangerschapsmerk Fragile de afgelopen twintig jaar uitbouwde tot een wereldmerk. En omdat ze zelfs tijdens de crisis nieuwe groeimogelijkheden vond.

Hadden ze dat zien aankomen in de Antwerpse modeacademie, toen Vleeschouwer er haar boeltje pakte? Ze wilde commerciëlere ontwerpen maken en ontdekte al gauw dat de nichemarkt van zwangerschapskledij in 1990 redelijk ontgonnen was. Met 7500 euro spaargeld startte ze op haar 22ste met Fragile in een eigen winkel.

Behalve in Antwerpen heeft Fragile vandaag ook eigen vestigingen in Lier en in Den Haag. Samen waren die in 2009 goed voor 20 procent van de 3,1 miljoen euro geconsolideerde omzet. De meerderheid van de omzet kwam wel van verkoop aan zo’n 80 multimerkenwinkels in twintig landen.

het boekjaar klokte in 2008 af op 591.064 euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2006. In 2007 was het resultaat van het boekjaar wel nog 831.135 euro. “We waren toen aangekomen op het punt dat de vaste kosten dezelfde blijven of zelfs afnemen terwijl je groeit. Jammer genoeg is dat door de komst van de crisis alweer voorbij”, beseft Vleeschouwer. “Andere crisissen, zoals die na 9/11, hebben we nooit erg ervaren. Vandaag worden wij evengoed afgestraft.”

Vleeschouwer vreest dat niet alle multimerkenwinkels die klant zijn bij Fragile de crisis kunnen overbruggen. Om toch in voldoende steden aanwezig te blijven, wil ze daarom weer meer eigen winkels. “Als een klant stopt, kijken we of we in dezelfde buurt kunnen starten.”

Fragiles groei op lange termijn komt niet langer uitsluitend uit de verkoop van zwangerschapskledij. Internationale damesboetieks en particuliere klanten tonen al even interesse. “We willen daarom een lijn voor niet-zwangere vrouwen door de juiste stuks uit de bestaande collectie te kiezen. Die zullen we ook in een maatje kleiner beschikbaar maken en verkopen onder de naam Nathalie Vleeschouwer.”

Sj.S.

Partner Content