Luc Demez (Carrefour) moet supermarkten op het juiste spoor zetten

© belga

Luc Demez is de laatste van de GIB-generatie die nog overblijft in het directiecomité van Carrefour Belgium. Sinds 1 november leidt de voormalige directeur human resources de supermarkten en de buurtwinkels van de groep.

Na 25 jaar in de firma, waarvan elf onder de vleugels van de Franse distributiereus Carrefour, is Luc Demez (48 jaar) nog altijd trouw op post. “Ik ben enorm betrokken bij de onderneming waarvoor ik werk. Dat is ongetwijfeld de reden waarom ik er nog steeds ben”, zegt hij daar zelf over. Op 1 november volgde hij Dominique Eeman op, die met brugpensioen gegaan is. Sindsdien superviseert Demez de supermarkten Carrefour Market net als de geïntegreerde en de gefranchisede GB’s en de Express-superettes. Hij is dus de facto de nummer twee van de groep, naast Arnaud Chevalier de Lauzières, de Fransman die de hypermarkten leidt.

Demez begon zijn loopbaan in de privésector 25 jaar geleden in de Maxi GB van Aarlen, waar hij assistent was van de directeur. Nadat hij vier jaar lang winkeldirecteur – “de mooiste stiel ter wereld” – was in de Maxi GB van Bierges, belandde hij in de administratieve diensten van de onderneming, waar hij al snel opklom tot de functie van directeur sociale betrekkingen, een jaar voor Carrefour de keten met de rode bol overnam. “Bij die overname moesten enerzijds de Belgische vakbondsvertegenwoordigers gerustgesteld worden en anderzijds moesten de Fransen overtuigd worden de voordelen van het GB-tijdperk te bewaren. Het was een boeiende periode”, herinnert de Demez zich. In 2005 werd hij bevorderd tot hr-directeur van de groep, een stiel die hij al doende leerde.

Sociale conflicten heeft Demez bij de vleet meegemaakt, eerst bij GB en vervolgens bij Carrefour. Maar zijn grootste dossier was ontegensprekelijk de herstructurering van 2010, die uitliep op de sluiting van tien winkels, de franchising van vijf supermarkten en de overname van 16 andere vestigingen door de groep Mestdagh (Champion). Uiteindelijk verloren 1.620 mensen hun job. Het was ook de pijnlijkste ervaring op menselijk vlak, geeft Demez toe.

Het was misschien ook het dossier dat er te veel aan was. In de loop der jaren waren de relaties met de zeer machtige vakbondsvertegenwoordigers danig vertroebeld. “Niettegenstaande zijn vriendelijke voorkomen, zijn schijnglimlach en zijn beschaafde taal is Demez een harde onderhandelaar. Ondanks zijn kennis van de onderneming en haar traditie van sociaal overleg, gaf hij er soms de voorkeur aan de onderhandelingen te doen uitlopen op heftige meningsverschillen”, zegt Myriam Delmée, de ondervoorzitster van de Setca, die ooit zijn hoofd eiste. “Sommige conflicten hadden vermeden kunnen worden, had hij willen luisteren. Hij dacht dat hij de vakbonden schaakmat kon zetten”, zegt een andere vakbondsman. Demez verdedigt zich: “Zoals op het voetbalveld, waar ik ondanks mijn beperkte lengte een stevige verdediger was, kan ik soms heel hard zijn. Maar ik heb altijd de bal en niet de man gespeeld. Ik kan iedereen recht in de ogen kijken.”

Scherpe timing

Nu is Demez klaar om zich helemaal op zijn nieuwe verantwoordelijkheden te gooien. “Ik voel me in mijn huidige functie in mijn element. Ze biedt me een echte kans en het is aan mij om die te grijpen”, legt Demez uit. “Een van mijn eerste bezigheden is de omvorming van de franchise-GB’s in Carrefour Markets te versnellen. Het is mijn bedoeling dat tegen eind oktober 2012 rond te hebben.” Dat is een behoorlijk scherpe timing met zowat de helft van de 315 winkels nog te gaan.

Expansie is een andere prioriteit, te beginnen bij de uitbreiding van de Express-vestigingen, het netwerk van zelfstandig uitgebate buurtwinkels dat tegen het einde van het jaar 225 verkooppunten zal tellen. Ondanks de crisis heeft de directeur de ambitie voortaan per jaar een dertigtal van dergelijke winkels te openen. “Demez heeft de reorganisatie van Carrefour tot een goed einde gebracht. Ik twijfel er niet aan dat hij de supermarkten weer op de rails kan krijgen”, meent Eric Mestdagh.

Demez is vader van twee volwassen kinderen (25 en 18 jaar) en hij houdt ervan zich te gaan herbronnen in het West-Afrikaanse Burkina Faso, het geboorteland van zijn echtgenote. “Dat laat me toe de zaken te relativeren.” Veel tijd om zijn favoriete sport, voetbal, te beoefenen heeft hij dezer dagen niet. Demez houdt zich in vorm door zo vaak mogelijk te gaan joggen. Maar meestal jaagt hij marktaandelen na. Want al zijn de resultaten van Carrefour België dit jaar verbeterd, Luc Demez weet maar al te goed dat in de handel niets voorgoed verworven is. “Voor het eerst na tien haar van dalende marktaandelen en negatieve resultaten, is de trend in de 40 geïntegreerde supermarkten van Carrefour Belgium gekeerd.

Die hebben zich gestabiliseerd of hebben zelfs marktaandeel gewonnen en ze zitten niet meer in de rode cijfers. De maatregelen om de personeels- en de algemene kosten te drukken, werpen vruchten af.” Het komt er nu op aan het herstel te bevestigen, nu de concurrentie tussen de distributeurs tegen de achtergrond van de crisis dubbel zo scherp wordt.

Sandrine Vandendooren

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content