Johan Van Dyck is Marketeer van het Jaar

De marketingdirecteur van Duvel Moortgat weet volgens de jury hoe hij de biermerken van de groep uniek en zeer succesvol moet positioneren met de juiste marketingmix.

Van Dyck kwam in 2005 bij de brouwerij en werd hoofd van een afdeling marketing die er amper was. De anekdote wil dat toen hij over de ‘brandplannen’ (marketingjargon voor merkplannen) wilde praten, iemand vroeg of ook de veiligheidscoördinator bij die vergadering aanwezig moest zijn…

“Er werd hier uiteraard wel aan marketing gedaan, maar zoals bij veel bedrijven in een groeifase werd veel uitbesteed aan bureaus. De grootste stap die hier de afgelopen vijf jaar gedaan is, is de uitbouw van die marketingafdeling. Het bedrijf was heel gefocust op het merk Duvel waardoor de andere merken (Maredsous, Vedett) een eerder sluimerend bestaan leidden”, vertelt Van Dyck.

Toch viel hij zogezegd met zijn neus in de boter. “In België zijn er weinig bedrijven waar je als marketeer al de elementen zelf in de hand hebt. Hier geeft de CEO, Michel Moortgat, kansen. Hij staat ook open voor verandering. Een van de grote voordelen van Duvel Moortgat is dat je groot genoeg bent om mee te spelen met de groten, maar klein genoeg om snel beslissingen te kunnen nemen.”

Die keuzes maakt Van Dyck soms door onorthodox te werk te gaan. Bij de herpositionering van het abdijbier Maredsous stuurde hij de brandmanager een week naar het klooster van Maredsous om daar het monnikenleven aan den lijve te ondervinden.

Ook over het fruitbier Liefmans, eerder gericht op vrouwen, kreeg hij op zijn eigen manier informatie. “Heel veel marketeers verstoppen zich op zo’n moment achter marktstudies. Ik wilde voor Liefmans kijken door de ogen van de consument. We hebben twee keer honderd vrouwen uitgenodigd naar de brouwerij, hen het bier laten proeven en gewoon vragen gesteld. Is dat wetenschappelijk? Nee, maar je kunt wel je vragen stellen.”

AvP

Een volledig portret leest u in Trends van deze week

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content