Frank De Moor wordt CEO bij Europese parkeerplaatsenleider Q-Park

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Frank De Moor wisselt na twintig jaar de Nederlandse retailketen Macintosh Retail Group voor de parkeerbeheerder Q-Park. De Trends Manager of the Year 2008 glijdt van de ene naar de andere topclub.

Het vertrek van CEO Frank De Moor bij Macintosh Retail Group is er één in mineur. 2013 was “een van de slechtste jaren uit haar geschiedenis”, leest het jaarverslag van de in Nederland beursgenoteerde winkelketen, die vooral schoenen verkoopt. De bekendste Belgische dochter is Brantano, goed voor 138 winkels en ruim 1000 werknemers.

De onderneming beleeft vandaag een grote crisis. Een beurskoers van meer dan 32 euro in 2007 – toen het bedrijf Brantano kocht – bengelt vandaag onder de 8 euro. De spelbrekers? De recessie, het uitzonderlijk slechte weer vorig jaar, maar ook de onlineverkoop, die de volgende jaren zal leiden tot de sluiting van een tiende van de ruim 1000 winkels van de groep.

Geen wonder dus, de aankondiging van het vertrek van CEO Frank De Moor? De Vlaming nuanceert. “Ik wou al langer een groot project aanpakken buiten mijn comfortzone, de retail. Maar dat was vorig jaar onmogelijk. Als de markt instort, laat je geen 11.000 mensen in de steek. Het is uiteraard niet prettig dat ik niet kan vertrekken op een hoogtepunt. Maar c’est la vie.”

Manager van het Jaar

Frank De Moor vindt het welletjes geweest bij Macintosh. In 1994 kwam hij er aan boord, vanaf 2003 – toen stond de beurskoers nog aan 3 euro – werd de Vlaming de CEO van de groep met hoofdzakelijk activiteiten in de schoenendistributie in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het voorbije decennium werden veel segmenten verkocht, zoals de divisies meubels, fietsen, telecom en kleding. Voor de enige andere resterende afdeling, woondecoratie van Kwantum, worden de opties onderzocht.

Ondanks de voorbije recessiejaren presteerde De Moor, die in 2008 werd uitgeroepen tot Trends International Manager of the Year, goed. De vaak lovende artikels in de Nederlandse media en zijn verschillende bestuursmandaten bij onze noorderburen zijn daarvan het bewijs. Oog voor de klant, solide statistisch materiaal en een ruime autonomie voor de filialen zijn daarbij de leidraad. Zijn management zag hij liever de populaire kranten lezen in plaats van de vakliteratuur, want zo krijg je grip op wat er bij de klanten leeft. Over sociale contactvaardigheid leerde hij veel in de kruidenierswinkel van zijn ouders in Lede bij Aalst. “Ik ontmoette arm en rijk en ging met iedereen om. Dat leerde me meer dan dure marktstudies.”

Nog veel meer stak hij op tijdens zijn schooljaren in het Jezuïetencollege Sint-Jozef in Aalst. De leuze ‘plus est en vous’ werd zijn lijfspreuk. “Je kan ofwel gewoon met de maatschappij meedraaien, ofwel de Champions League bereiken. Voor het eerste heb ik niet het karakter.” Hij behoorde toen al tot de slimsten van de klas. Dat is zowat het enige minpunt dat confraters hem wel eens aanwrijven: Frank is licht eigenwijs, overtuigd van zijn capaciteiten. Hij is heel intelligent en net daarom is het gek dat hij weinig aan zichzelf twijfelt.

Liefde voor cijfers

Dat gaat gepaard met een grote werklust. Zelfs zijn secretaresse kan zich niet herinneren dat hij iets anders doet dan werken. Alhoewel: in zijn vrije tijd is hij een bijzonder enthousiast liefhebber van lekker eten en drinken. Door zijn lange aanwezigheid in Nederland blijft hij grappen maken over een vergadering met “een broodje kroket en glas karnemelk”. De Vlaming, die amper in België werkte, maar wel in Afrika, Frankrijk en de Verenigde Staten, woont nog steeds in België.

Daar begon ook zijn eerste baan, bij Procter & Gamble, na een opleiding econometrie en bedrijfsinformatica. Midden jaren tachtig mocht hij bij de consumentengoederenreus de eerste softwaredatabank opzetten. Dagelijks slikte De Moor massa’s computergestuurde consumentengegevens. Die liefde voor de statistiek is gebleven. Mooie marketingverhalen wil hij onderbouwen met kurkdroog statistisch cijfermateriaal.

Als CEO bij Q-Park kan hij vanaf augustus alvast de bezettingsgraad analyseren van de 860.254 parkeerplaatsen in tien Europese landen. Ook in België is Q-Park, met hoofdkantoor in Maastricht, de marktleider. De parkeermarkt is een wereld in volle verandering, vindt Frank De Moor. “De klant kan vandaag heel veel doen zonder dat hij zich moet verplaatsen. Ik ga dus helemaal niet voor minder. Ik wil in de Champions League blijven spelen en Q-Park is zonder meer een topclub.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content