Dominique Leroy (CEO Belgacom): als een meteoor door het glazen plafond

© belga

Bij Belgacom heeft Dominique Leroy pijlsnel carrière gemaakt. Met haar aan de top kan Belgacom scoren op een terrein waar haar voorganger Didier Bellens het altijd lastig had: een vlotte communicatie.

Dominique Leroy (49) is pas sinds oktober 2011 bij Belgacom. Ze startte er als vice-president Verkoop in de consumentendivisie.

Minder dan een jaar later, begin juni 2012, was ze al lid van het directiecomité en verantwoordelijk voor het geheel van de consumentendivisie, die in 2012 goed was voor 2,3 miljard euro omzet – 36 procent van de groep. Ze volgde er de Amerikaan Scott Alcott op, die terugkeerde naar de VS.

Leroy kreeg meteen de nieuwe telecomwet over zich heen en de King Kong douche van Telenet erbovenop. Toch kwam ze daar frisser uit dan sommige concurrenten. Belgacom hield relatief goed stand in de prijzenslag. “In een crisis is het belangrijk van niet overhaast te reageren. Anders vernietig je heel veel waarde. Dat hebben sommige van onze concurrenten misschien wel gedaan”, zei ze daarover aan Trends. Onder haar bewind vereenvoudigde Belgacom zijn aanbod en kreeg het lagekostenmerk Scarlet een nieuwe impuls. Zij lanceerde Belgacom ook in de domoticamarkt met een Home View en Home Control-productlijn.

Voor ze bij Belgacom kwam, werkte Dominique Leroy 24 jaar bij Unilever in België. In dat concern voor massaconsumptiegoederen had ze functies in financiën, logistiek, marketing en verkoop. Aanvankelijk was dat een mannenwereld, vertelde ze daarover aan Trends-Tendances. “Ik was de eerste vrouw in het directiecomité. Er viel een pijnlijke stilte: mijn mannelijke collega’s konden niet langer vrouwenmoppen vertellen.”

In tegenstelling tot haar voorganger Didier Bellens is Dominique Leroy, die twee kinderen heeft, toegankelijk en bijna perfect Nederlandstalig. Met de vroegere CEO deelt ze de voorliefde voor woeste natuur. Haar zomervakantie ging dit jaar richting Groenland en IJsland. Met de tent. (WR/BL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content