Zwitserse koffie

Nespresso wil niet alleen de markt van de espresso voor de huiskamer inpalmen, maar ook qua kwaliteit met de Italiaanse koffie wedijveren. Dat lijkt aardig te lukken, al mikt Nespresso eerder op een breder koffiepubliek.

De Zwitserse voedingsreus Nestlé dingt naar de alleenheerschappij op de (nieuwe) markt van de espresso voor de huiskamer. Een uitgebreid assortiment koffies, gepresenteerd in stijlvolle capsules, een revolutionair systeem van espressomachines, oorspronkelijk ontwikkeld in samenwerking met Krups, een uitgekiende marketingstrategie en binding van de klanten via een clubformule, geven Nespresso de wind in de zeilen. Het kan verwondering wekken dat uitgerekend Nestlé de fiere Italiaanse koffiebranders het vuur aan de schenen legt. Nestlé is immers ook de uitvinder van de Nescafé (zowat synoniem voor oploskoffie) en daar hebben échte koffieliefhebbers het niet zo op begrepen. Onder de naam Nespresso brengt Nestlé nu ook koffies op de markt van zeer hoge kwaliteit.

Is espresso

de mooiste uitdrukking van koffie, dan moet Nespresso de mooiste uitdrukking van espresso worden. Met zulke slogans en sterk door Italië geïnspireerde reclame willen de Zwitsers de wereld veroveren. In 1988 werden 10 miljoen capsules verkocht over de hele wereld; in 1997 waren dat er al 300 miljoen… Nespresso heeft 3500 verkooppunten in 25 verschillende landen. De Club Nespresso telt wereldwijd zowat 250.000 leden (18.000 in België). De clubformule is alvast zeer origineel en heeft als grote voordeel dat de klant letterlijk op zijn wenken bediend wordt. Er zijn clubs in Zürich, Lausanne, Parijs, Brussel, Amsterdam, Düsseldorf, New York, Tokio, Londen, Barcelona, Wenen en Sydney. De klant kan 24 uur op 24 uur zijn bestelling (gratis) doorbellen of doorfaxen. De levering aan huis gebeurt binnen de 48 uren. Bovendien kan de klant via de telefoon alle mogelijke vragen kwijt over de verschillende soorten koffie, over de koffiemachines, enzovoort. Elke klant wordt behandeld als een VIP, en dit is geen slogan maar werkelijkheid.

In ruil voor deze zeer gepersonaliseerde klantenservice rekent Nespresso uiteraard op een sterke binding met het huis. Bovendien is men nauwkeurig op de hoogte van het profiel en de desiderata van de klant. Zo zou de Nespresso-drinker houden van Philippe Noiret en de Italiaanse filmregisseur Visconti, terwijl Jaguar zijn geliefkoosde automerk is (hoewel hij er niet noodzakelijk zelf één in de garage heeft staan).

Maar het allerbelangrijkste blijft de inhoud van het kopje. We togen naar het Zwitserse Orbe waar de Nespresso-capsules vervaardigd worden. De Zwitsers hadden zelfs de wereldberoemde koffieneus, dr. Colli, uit Italië laten overkomen. De vice-president van het Internationaal Instituut voor Koffieproevers verklaarde dat Nespresso op blindproeverijen onder onafhankelijke specialisten alle Italiaanse concurrenten overvleugelde. Al fluisterde hij ons later toe dat Illy het eigenlijk even goed gedaan had. Toch blijft er een belangrijk verschil in stijl tussen de beide merken. Liefhebbers van de krachtige Italiaanse ristretto, een kleine bom die slechts half zoveel water heeft als de espresso, zweren bij Italiaanse caffè. Maar wie houdt van zachtere en meer romige koffie, krijgt bij Nespresso een schitterend palet van 9 verschillende smaken die hij kan afwisselen volgens het moment van de dag óf het humeur.

Het geheim

van Nespresso zit hem in de capsule waar de Zwitsers het patent op hebben. Die is vervaardigd in aluminium en hermetisch verzegeld, zodat de koffie perfect vers blijft tot de capsule in de espressomachine doorboord wordt en al zijn aroma’s vrijgeeft. In tegenstelling tot Illy en vele andere Italiaanse merken, gebruikt Nespresso niet alleen arabica-, maar voor sommige blends ook robusta-koffie. Dat is het geval voor de Ristretto, die de Italiaanse espresso het dichtst benadert, en precies dankzij die toets van robusta een sterke intensiteit heeft. Ook de Roma en de Capriccio zijn samengesteld uit een mengeling van arabica en robusta. U merkt het: de Zwitserse koffies luisteren naar Italiaanse namen. Als daar zijn: Livanto, Cosi, Volluto en Arpeggio, vervaardigd van pure Braziliaanse arabica-koffie en bijzonder rijk van smaak en zeer elegant om een maaltijd af te ronden.

Maar wat lezen we dan in de brochures van de Grands Crus van Nespresso. Dat deze koffie het bijzonder goed doet met een wolkje melk. “Fout!”, zeggen de Italianen. “Absoluut fout!” Een espresso drink je nóóit met melk. “Het gebruik van melk veroorzaakt mist in de hersenen en doodt de aroma’s”, bevestigt dr. Colli. Dat geldt trouwens evenzeer voor suiker. De échte Italiaanse koffiekenner, die wil genieten van de wonderlijke aroma’s, zal nooit melk of suiker nemen. Is de Zwitserse koffie dan toch niet zó Italiaans als men wil doen uitschijnen?

TEKST: HENK VAN NIEUWENHOVE / FOTO’S: ERIK TANGHE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content