Het ene autosalon is het andere niet. Brussel heeft van oudsher de reputatie een shoppingsalon te zijn. De Belg trekt naar de Heizel om een nieuwe wagen te kopen. Niet zo in Genève, waar het autosalon veeleer een etalage is voor de constructeurs. Die zich dan ook inspannen om het allernieuwste alaam op het podium te rijden. Het resultaat is dan ook een autosalon dat meer dan ooit een beeld schetst van de nieuwe wielen die we de komende maanden op Europese wegen mogen verwachten.
...

Het ene autosalon is het andere niet. Brussel heeft van oudsher de reputatie een shoppingsalon te zijn. De Belg trekt naar de Heizel om een nieuwe wagen te kopen. Niet zo in Genève, waar het autosalon veeleer een etalage is voor de constructeurs. Die zich dan ook inspannen om het allernieuwste alaam op het podium te rijden. Het resultaat is dan ook een autosalon dat meer dan ooit een beeld schetst van de nieuwe wielen die we de komende maanden op Europese wegen mogen verwachten. Zoals Infiniti. Geen nieuw model, maar carrément een nieuw merk. Echte autoliefhebbers kennen Infinity natuurlijk wel, als luxedivisie van het Japanse Nissan. Het evenbeeld van wat Lexus is in vergelijking met Toyota. In Amerika rijdt de dure Nissan al rond, in Europa krijgen we hem vanaf oktober op de wegen te zien. Maar in Genève staat het hele gamma al te kijk, zoals de EX, die wordt gemarket als de eerste cross-overcoupéter wereld . Ook bij Renault is Nissan vertegenwoordigd. Zeker een kijk waard is de nieuwe Koleos, die ervoor zorgt dat de Franse constructeur eindelijk (lees: rijkelijk laat) zijn compacte SUV heeft en kan meestrijden voor een deel van de koek in wat over de hele wereld samen het snelst groeiende marktsegment is. Deze 4x4 werd inderdaad ontwikkeld in samenwerking met de Japanse partner van Renault. Omdat Nissan veel ervaring heeft met terreinwagens, uiteraard. En omdat de Japanners met de X-Trail beschikten over een uitstekend onderstel dat als basis kon dienen. Maar het algemene design is helemaal uit Franse pennen gevloeid. Een andere opvallende verschijning bij Renault is de Laguna GT: de sportieve versie van de middenklasser die intussen aan de (vorig jaar gelanceerde) derde generatie toe is. Opvallend omdat hij agressief sportief oogt, maar vooral omdat hij technisch vernieuwt. De Laguna GT komt immers met vierwielbesturing. Concreet: de achterwielen sturen een heel klein beetje mee als je aan het stuur draait. Een spectaculair ander rijgevoel levert dat niet op, maar de auto wordt handzamer. Omdat de stuurprecisie groter is, en het weggedrag dus nauwkeuriger. Omdat dit een gespierde versie hoort te zijn, zitten alleen maar gebalde motoren in het vooronder: een tweeliter diesel van 180 paarden en een indrukwekkend koppel van 400 Nm (al bij 2000 toeren ...), en een tweeliter benzine met turbo van 205 pk en 300 Nm. Leuk: we mogen ook een breakversie van deze sprinter verwachten. In het Duitse kamp zet BMW opnieuw een stapje verder in zijn concept Efficiënt Dynamics, een geheel van toepassingen die de auto veel zuiniger moeten laten omspringen met energie. Natuurlijk is deze X5 Dieselhybride nog maar een conceptwagen, maar hij loont een ommetje. Een elektromotor die wordt gekoppeld aan een viercilinder dieselmotor 2.0 met twee turbo's, voorts natuurlijk alle intussen bekende Efficiënt-Dynamicssystemen, maar ook nieuwe snufjes zoals zonnepanelen op het dak. De energie die ze binnenhalen, wordt opgeslagen in een accu die de elektrische systemen in de auto aanstuurt. Eentje voor het najaar: in Genève showt Volvo zijn nieuwe XC60, een compacte SUV die in Antwerpen geassembleerd zal worden. Maar ook en vooral een model waarmee Volvo wil bewijzen dat het nu echt serieus werk zal maken van zijn design, met nog royaler vloeiende lijnen. De XC60 wordt gelanceerd met vierwielaandrijving, maar zou in 2009 ook beschikbaar moeten zijn als valse terreinwagen. Met alleen maar voorwielaandrijving, dus. En omdat dit een Volvo is, zit het tuig volgestouwd met veiligheidsuitrusting. Zoals het City-Safetysysteem, dat de zogenaamde kop-staartaanrijdingen moet vermijden. En wel zo: de auto remt zelf automatisch af als hij dreigt te botsen met de voorligger. Een primeur in autoland, is dat. Over primeurs gesproken: bij Audi staat niet alleen de breakversie van de nieuwe A4, net zoals de ontzagwekkende R8 met een twaalfcilinder dieselmotor (het beest werd begin dit jaar al onthuld in Detroit), maar ook en vooral de turbodieselversie van de heerlijke coupé TT. Of hoe Audi ons meer dan ooit met de neus op de feiten drukt. Omdat deze primeur bevestigt dat de dieseltechnologie meer dan ooit klaar is om ook sportwagens uit te rusten. Ook de Italianen rijden in de kijker, daar in Genève. Met de Lancia Delta, bijvoorbeeld. Een nagelnieuw model, een poos geleden dat we dat mochten proeven bij Lancia, maar het loont te moeite. Meteen ook een bijna legendarische naam die opnieuw in het gamma opduikt. In het najaar moet hij in onze contreien achter winkelglas staan. Wondermooi, als u het ons vraagt. En omdat we nu ons nu toch overleveren aan een hang naar epicurisme: bij Alfa Romeo staat voor het eerst de 8C Spider. De dakloze versie van de adembenemende en vooral zeer exclusieve 8C Competizione. Dit jaar rolt hij nog van de band, weliswaar mondjesmaat, want er worden er amper vijfhonderd van gebouwd. Met een V8 van 4,7 liter in het vooronder, goed voor 450 pk. Het koetswerk is bijna helemaal van koolstof gemaakt, en de Italianen kozen voor een stoffen kap. Nog een primeur: voor het eerst heeft het Japanse Subaru een dieselmotor (150 pk, 350 Nm vanaf 1800 toeren). En om de traditie van het huis door te trekken, krijgen we hier natuurlijk niet zomaar een diesel. Maar wel een boxermotor (de cilinders liggen helemaal plat, twee keer twee tegenover elkaar). In een eerste fase zullen de Legacy en Outback ermee worden uitgerust. Of hoe Subaru altijd al degelijke producten had, maar nu eindelijk ook versies in handen krijgt die commercieel interessant worden voor de Belgische automarkt. (T) Door Jo Bossuyt