Zwemmen in keramiek

De keramieken zwembaden van het Australische Aquatechnics maken ‘down under’ bijna driekwart van de markt uit. Sinds maart 2003 voert Serge Pilaet de baden in via Aquatechnics Benelux.

Van de ICT naar de import van Australische keramieken zwembaden, het was maar een kleine stap voor Serge Pilaet. De man uit Niel was uitgekeken op boekhoudkundige computerprogramma’s en zijn oog viel op de markt van sauna’s en zwembaden. Tijdens zijn zoektocht naar distributeurs stootte hij op een website van het Duitse Aquatechnics. Het bleek de enige Europese distributeur te zijn van een nieuw type zwembad uit Australië, de ceramic pool. Aquatechnics Benelux was al snel een feit. Het tweede idee stond het eerste niet in de weg, want in februari 2003 werd de pool- en saunashop Aquaheat opgestart.

In België zijn polyesterbaden uit één stuk het populairst. Ze zijn makkelijk te plaatsen en zijn niet uitzonderlijk duur. Alleen bestaan er grote kwalitatieve verschillen tussen de coatings die op het polyester worden aangebracht. Pilaet: “Op de meeste polyesterbaden zit een laag die niet bestand is tegen langdurige blootstelling aan UV-stralen. Ook het chloor werkt soms in op de coating. En zo krijg je na verloop van tijd bleke vlekken op de zwembadvloer. De ceramic pool heeft dat niet omdat er een soort zonnecrèmelaag op zit die de kleuren beschermt.” Ook vochtinsijpeling of osmose zijn volgens Pilaet uitgesloten.

Aquaheat wil over drie jaar break-even draaien. De vooropgezette omzet voor 2003 bedraagt 150.000 euro – niet verwonderlijk als je weet dat het meest bescheiden houten zwembad 5000 euro kost. Voor volgend jaar schat Pilaet de omzet op 250.000 euro. Met Aquatechnics heeft hij grotere plannen. “Dit seizoen schat ik dat we 50 baden kunnen verkopen. Volgend jaar moeten dat er 120 zijn en in 2006 willen we de 200 halen.” Een volledig geplaatste en afgewerkte Ceramic Pool van vier bij acht meter kost 23.000 tot 30.000 euro. Niet weinig en zeker niet opzienbarend goedkoper dan de polyesterbaden op de markt. Agressieve vergelijkende reclame in de stijl van Ryanair en Dyson is de boodschap. Pilaet: “Ik geloof dat polemiek een uitstekende manier is om reclame te voeren.”

Wouter De Broeck

Veel goedkoper zijn de keramieken baden niet. Agressieve vergelijkende reclame is dus de boodschap.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content