Met ruim 5 miljard euro omzet in het boekjaar 2015 is de nv Volvo Car Belgium een van de grotere omzetmakers in het land, en zeker in de provincie Oost-Vlaanderen. Die omzet is enigszins artificieel, omdat de onderneming vooral wagens produceert tegen in het Zweedse autoconcern vastgelegde tarieven.
...

Met ruim 5 miljard euro omzet in het boekjaar 2015 is de nv Volvo Car Belgium een van de grotere omzetmakers in het land, en zeker in de provincie Oost-Vlaanderen. Die omzet is enigszins artificieel, omdat de onderneming vooral wagens produceert tegen in het Zweedse autoconcern vastgelegde tarieven. Maar de omzet is wel een graadmeter voor de gezondheid van de fabriek: hoe meer wagens worden gebouwd, hoe hoger de omzet. En daar scoort Gent: de jaarproductie klokt al enkele jaren steevast af boven het kwart miljoen. Dat is het gevolg van de betere verkoop van Volvo. Het Zweedse premiummerk heeft al enkele jaren de wind in de zeilen. In 2015 bouwde Gent vooral de modellen XC60 en V40. In de fabriek werkten toen 5160 werknemers, plus 394 uitzendkrachten. De belangrijkste exportmarkten waren de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. 5 procent van de productie bleef in eigen land. Volvo Car Belgium verzorgt bovendien de marketing en de verkoop van Volvo-wagens in België en Luxemburg. Ook in eigen land waren de XC60 en de V40 in 2015 de meest verkochte modellen. Het segment van de bedrijfswagens betekende 79 procent van de Belgische verkoop in 2015. Ook de volgende jaren zien er goed uit voor de fabriek in Gent. 2016 en 2017 zijn overgangsjaren. Ze staan in het teken van de ombouw naar een nieuw productieplatform: Compact Modular Architecture. De Volvo-fabriek in Gent wordt de enige van de groep die voor de Europese en de Amerikaanse markt de nieuwe compacte modellen zal bouwen. Daarbij zijn ook hybride modellen. De investeringsteller voor de ombouw staat voorlopig op 200 miljoen euro. Dit najaar start de bouw van het eerste nieuwe model: de XC40, een compacte SUV. Dat is een snel groeiend marktsegment. Binnen enkele jaren komt er een tweede nieuw model bij. Dat heuglijke nieuws meldde CEO Hakan Samuelsson begin april, tijdens een bezoek in Gent. "Dit is een zeer positieve ontwikkeling voor Gent. Maar er moet verder gesleuteld worden aan de hoge kosten in België", waarschuwde de topman meteen. De Gentse fabrieksdirecteur en gedelegeerd bestuurder van Volvo Car Belgium, Eric Van Landeghem, verwacht dat Gent de volgende jaren de tewerkstelling op peil zal houden. De verkoopvolumes van de nieuwe modellen zullen afhangen van de marktvraag. De groei blijft aanhouden voor de Zweedse autoproducent. Hakan Samuelsson verwacht dat 2017 opnieuw een recordjaar wordt. In 2016 verkocht Volvo 534.332 wagens. Goed voor een omzet van 19 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 1,1 miljard euro. China is de belangrijkste markt, goed voor 17 procent van de volumeverkoop. Daarna komen de Verenigde Staten (15%) en Zweden (13%). In België verkocht de onderneming vorig jaar 20.271 wagens. De doelstelling van Volvo is een wereldwijde volumeverkoop van 800.000 wagens in 2020. Wolfgang RieplDe Volvo-fabriek in Gent wordt de enige van de groep die voor de Europese en de Amerikaanse markt de nieuwe compacte modellen zal bouwen.