Dat fotografie een volwaardige kunstvorm is, daarover wordt nog amper gediscussieerd. Maar dat was ooit anders. Het medium zat lange tijd in de wetenschappelijke hoek van de chemie en de optica. Na de uitvinding van de fotografie in het midden van de negentiende eeuw was het belangrijkste doel de werkelijkheid zo goed mogelijk te registreren. De twintigste-eeuwse avant-garde verloste de fotografie uit dat keurslijf.

Galeriehouders Jessy en Ronny Van de Velde organiseren een tentoonstelling over de naoorlogse experimentele fotografie in België. Dat doen ze in het decor van het modernistische Huib Hoste Huis in Knokke, dat ze een jaar huren als verlengde van hun galerie op de Zeedijk. De expo confronteert die experimentele foto's van onder meer Leo Dohmen, Marcel Mariën, Julien Coulommier, Filip Tas, Willy Kessels en Serge Vandercam met schilderijen van onder meer Paul Joostens, René Magritte en Jef Verheyen. Zo schetsen ze een tijdsbeeld van een periode waarin alles draaide rond het experiment en het verleggen van grenzen.

De diepte van het beeld. Experimentele fotografie in België, tot 16 december bij Ronny Van de Velde in Knokke