Op 1 januari 2022 verhoogde het voordeel van alle aard voor diesel- en benzinebedrijfswagens met gemiddeld zo'n 10 procent. Hoe vervuilender en duurder de wagen, hoe hoger het voordeel van alle aard en hoe meer belastingen u betaalt. De belasting gebeurt op basis van d...

Op 1 januari 2022 verhoogde het voordeel van alle aard voor diesel- en benzinebedrijfswagens met gemiddeld zo'n 10 procent. Hoe vervuilender en duurder de wagen, hoe hoger het voordeel van alle aard en hoe meer belastingen u betaalt. De belasting gebeurt op basis van de formule: cataloguswaarde x degressiviteitscoëfficiënt (ouderdom) x 6/7 x CO2-coëfficiënt (koolstofemissie). Het is die CO2-coëfficiënt die op 1 januari voor het tweede jaar op rij is gestegen. De uitstoot van nieuwe wagens ligt lager. Daardoor worden de CO2-referenties aangepast. Voor dieselwagens daalt de referentie-uitstoot van 84 naar 75 gram per kilometer, voor andere brandstoffen (benzine, lpg, cng en hybride) van 102 naar 91.De nieuwe formules voor de berekening van de CO2-coëfficiënt zijn daardoor: ? 5,5% + ((CO2-uitstoot - 75) x 0,1%) voor dieselwagens ? 5,5% + ((CO2-uitstoot - 91) x 0,1%) voor (hybride) benzine-, lpg- en cng-wagens. Neem een Audi A4 Avant diesel met een cataloguswaarde van 48.000 euro en een CO2-uitstoot van 126 gram per kilometer. In 2020 bedroeg het voordeel van alle aard net geen 333 euro per maand (in het eerste jaar na de inschrijving). In 2021 steeg dat voordeel naar meer dan 363 euro. Als uw belastingtarief 50 procent bedraagt, dan betaalt u in 2022 ongeveer 185 euro extra belasting voor het privégebruik van uw bedrijfswagen.