De verkoop van motoren zit in de lift. En niet alleen nieuwe motoren doen het goed, ook oudere exemplaren zijn meer en meer gegeerd. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het groeiend aantal nieuwe tijdschriften dat zich specialiseert in oude motoren. Of uit de beurzen voor klassieke motoren die zowat overal in het land worden georganiseerd. Op de vijftiende editie van de Retro Moto Wieze, in oktober vorig jaar, schuifelden zo'n 15.000 motorliefhebbers langs v...

De verkoop van motoren zit in de lift. En niet alleen nieuwe motoren doen het goed, ook oudere exemplaren zijn meer en meer gegeerd. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het groeiend aantal nieuwe tijdschriften dat zich specialiseert in oude motoren. Of uit de beurzen voor klassieke motoren die zowat overal in het land worden georganiseerd. Op de vijftiende editie van de Retro Moto Wieze, in oktober vorig jaar, schuifelden zo'n 15.000 motorliefhebbers langs verroeste Harley-Davidsons, gehavende BMW-motorblokken, of fantastisch mooi gerestaureerde AJS-machines. De meeste motorproducenten spelen gretig in op dit nostalgische klimaat en grijpen terug naar de oervormen: gewone rechttse rechtaan motoren zoals de onlangs gelanceerde Suzuki GSX750 of de Kawasaki Estrella 250cc, een - qua uiterlijk - getrouwe kopie van een Engelse eenpitter uit de jaren vijftig. Maar volgens Bernard Marreyt, organisator van de Retro Moto Wieze, gaat het om meer dan nostalgie. "Mensen die vallen voor een klassiek model, willen vaak ook een echt oude motor kopen. Snelheid is van geen tel meer. Het gaat om het rijden, het genieten van de buitenlucht." Het maakt vandaag ook niets meer uit of dat genieten op een Britse, dan wel een Japanse klassieker gebeurt. Dat laatste was enkele jaren geleden nog ondenkbaar. Bernard Marreyt: "Had men mij zeven jaar geleden gevraagd of ik op Retro Moto Wieze ook Japanse motoren zou toelaten, dan had ik daarop negatief geantwoord. Vandaag kan men de grote belangstelling voor de Aziatische modellen niet langer negeren. Het zou arrogant zijn te beweren dat Japanners geen klassiekers hebben geproduceerd." Marreyt verschilt daarin wel van mening met de organisatoren van het Classic Bike Festival, dat dit jaar plaatsvindt op 29, 30 en 31 mei. Op de retrobeurs in Wieze deelden de Classic Bike-organisatoren strooibriefjes uit waarop te lezen stond: " Sorry, no Japanese bikes". De meeste motorfanaten storen zich echter niet aan de oude Japanse modellen. Mario Volckaert van de BSA Owners Club Belgium: "Het enige nadeel van Japanse motoren is dat ze veel moeilijker te restaureren zijn dan Britse klassiekers." Tussen haakjes: wie een beetje zoekt, kan al voor 30.000 frank een Britse klassieker op de kop tikken. Wil u evenwel met een goed gerestaureerde BSA Gold Star rondrijden, dan rekent u toch best op het tienvoudige. AD VAN POPPEL