In België nodigen sommige ondernemingen niet alleen journalisten, maar ook bloggers uit op hun persconferenties. Onder meer Motorola doet dat. Dat versterkt volgens sommigen alleen maar de concurrentiedrang met de 'traditionele' pers, die lijdt onder de erosie van haar lezerspubliek. Loïc Le Meur stipt aan dat "de amateurinhoud van de blogs een leesdichtheid genereert die te vergelijken is met die van de media. Dat komt ongetwijfeld omdat een blog beantwoordt aan de verwachtingen van de surfers. Die willen namelijk een inte...

In België nodigen sommige ondernemingen niet alleen journalisten, maar ook bloggers uit op hun persconferenties. Onder meer Motorola doet dat. Dat versterkt volgens sommigen alleen maar de concurrentiedrang met de 'traditionele' pers, die lijdt onder de erosie van haar lezerspubliek. Loïc Le Meur stipt aan dat "de amateurinhoud van de blogs een leesdichtheid genereert die te vergelijken is met die van de media. Dat komt ongetwijfeld omdat een blog beantwoordt aan de verwachtingen van de surfers. Die willen namelijk een interactie die de traditionele media niet of nauwelijks bieden. Ik noem dat de revolutie van de liefhebbers, die vaak kunnen bogen op een aanzienlijk gehoor". Gilles Klein, oud-journalist van Libération en hoofdredacteur van Pointblog, wil die invloed meteen relativeren: "We moeten eerlijk zijn: blogs met een omvangrijk lezerspubliek zijn schaars en halen lang niet dezelfde toppen als de grote sites en de webportals. Wanadoo.fr, bijvoorbeeld, haalt 100 miljoen bekeken pagina's per week en trok in 2005 twee miljoen unieke bezoekers per dag."De blogvedetten halen dergelijke cijfers in het beste geval op een maand. Gevraagd naar de zogezegde rivaliteit met de traditionele media, proest Gilles Klein het uit: "Het is belachelijk om die twee tegen elkaar te willen opzetten. Blogs zijn een bijkomend internetinstrument - dat trouwens ook door de media wordt gebruikt - en hebben allerminst de bedoeling de media te verdringen. Als er een belangrijke gebeurtenis plaatsvindt, luis- teren de mensen naar de radio, kijken naar de tv of raadplegen een informatiesite op het internet; ze storten zich niet op blogs."Niettemin wordt het fenomeen erg au sérieux genomen door de traditionele media, die almaar meer initiatieven ontplooien. Sommige, zoals ons zusterblad Knack, zijn al zelf aan het bloggen geslagen. Ze geven hun lezers op die manier een klankbord en trekken in het voorbijgaan trafiek aan die de bezoekcijfers van de website oppept... en dus ook de reclame-inkomsten. Blogs zijn een stuk vrijpostiger dan de vaak conventionele informatie van de traditionele media. Aan de overkant van de oceaan heeft die vaststelling het platform Blogburst ertoe gebracht om samen te werken met de Angelsaksische kranten. Die mogen nu op hun eigen pagina's artikels brengen die zijn opgesteld door bloggers die uitverkoren werden onder de 700 die op Blogburst afficheren. De Washington Post behandelt op die manier een aantal gespecialiseerde domeinen die niet door zijn journalisten gecoverd worden. En dat is alvast een manier voor de media om het fenomeen blog in te palmen... voor het hen helemaal uit de handen schiet.