Zuiver Zwitsers

Na de precisie-uurwerken, de fijne chocolade en het befaamde rode legermes, beleeft nu ook de Zwitserse cosmetica een doorbraak op de internationale markt.

Voor heel wat consumenten is “Swiss Made” een must. Knowhow, kwaliteit en spitstechnologie dragen bij tot de vorming van een betrouwbaar keurimago. Het succes van de Zwitsers heeft echter naijver gekweekt: er verschijnen steeds meer cosmeticaproducten die zich Swiss-zus-of-zo noemen, maar die meestal niets Zwitsers hebben behalve het etiket dat de ware herkomst van het product verdoezelt.

De Zwitserse merken die hierdoor benadeeld worden, hebben zich verenigd in de Association pour la protection de l’origine des cosmétiques suisses. Het resultaat is een internationaal gedeponeerd label, Swisscos, dat goed zichtbaar afgebeeld wordt op verpakkingen, publiciteitsmateriaal en winkeldisplays. Het Zwitserse ministerie van Handel verleent dit kwaliteitskeurmerk uitsluitend aan producten waarvan de fabricage en de verpakking volledig binnen de Zwitserse grenzen gebeuren. De partners in dit elitekringetje zijn Cellcosmet, Helenere, Hormeta, Illyssia, Kora O’Neal, Mavala, Laboratoires Procosa, Soin de Fée en Valmont.

Valmont is in de eerste plaats een kliniek in de bergen rond Montreux, die al een halve eeuw bekend staat voor haar medische vaardigheden en de wetenschap van het welbevinden. In synergie met de kliniek ontstonden in de jaren tachtig ook laboratoria, die op basis van moleculaire biologie een gamma verzorgingsproducten ontwikkelden. Het grote moment kwam in 1996, toen de sterk revitaliserende producten Regenetic en BioRegenetic gelanceerd werden. Nog een topper in de gamma is het natuurzuivere water dat sinds kort wordt opgevangen aan de voet van de gletsjers van Wallis, op een hoogte van 2000 meter, vlakbij de productie-eenheid. Dit water ondergaat geen enkele bewerking of verandering; het heeft een ideaal mineralengehalte.

Laboratoires Hormeta is een familiebedrijf dat in de jaren vijftig ontstond uit de gedreven passie van een kruidenverkoper, Maurice Chaponnier. De man verrichtte veertig jaar opzoekingswerk in de fytocosmetica en maakte intensief gebruik van de meest dynamische oligo-elementen tegen de veroudering. Zijn opvolging wordt verzekerd door een team van onderzoekers (onder wie ook zijn dochter, die biochemicus is), stuk voor stuk gemotiveerd door de strijd tegen de veroudering. Het paradepaardje van de huidige lijn is het MPC (milk peptide complex), waarvan de groeifactoren de cellen herprogrammeren.

Kora O’Neal gebruikt de rustgevende kracht van planten. De filosofie van het merk steunt op de evidentie dat de planten en de menselijke huid dezelfde schadelijke invloeden ondergaan. De planten kunnen overleven dankzij specifieke substanties en ingebouwde verdedigingsmechanismen, de huid niet. Vandaar een gamma verzorgingsproducten op basis van plantenextracten, samengesteld uit perfect gecontroleerde actieve bestanddelen. Daarvoor heeft het merk eigen kweekvelden aangelegd op het domein van Bruson, gelegen in Wallis op een hoogte van 1000 meter en bijzonder geschikt voor landbouwexploitatie: de lucht is zuiver, de bodem vruchtbaar en het klimaat mild.

Mavala is een nagelverharder die in 1958 een revolutie veroorzaakte in de cosmetica; het merk is nu nog altijd marktleider. Inmiddels is een brede waaier van manicureproducten en -accessoires van topniveau de reputatie komen versterken van het merk, dat nu in 108 landen op de markt is met de slogan “Stalen nagels en fluwelen handen”. Van de verzorging van de cuticula tot het aanbrengen van de lak, alles gebeurt volgens een exclusieve methode die aangeleerd wordt in de schoonheidsscholen.

Zwitserland gaat er prat op zekerheid en zuiverheid te bieden; kwaliteit en perfectie gaan hier hand in hand. Dit alles kost inspanningen en investeringen, maar uiteindelijk loont het dubbel en dwars de moeite.

SUZANNE LAMBERTS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content