1. Het gemiddelde verbruik van een plug-inhybride bepalen, is geen makkelijke oefening. We gebruikten de auto in een mix van rijden met alleen maar elektriciteit, met een benzine- en een elektromotor die samenwerken, en op de benzinemotor alleen. In de pr...

1. Het gemiddelde verbruik van een plug-inhybride bepalen, is geen makkelijke oefening. We gebruikten de auto in een mix van rijden met alleen maar elektriciteit, met een benzine- en een elektromotor die samenwerken, en op de benzinemotor alleen. In de praktijk bestaat ons testparcours uit een combinatie van stadsverkeer, buitenwegen en een behoorlijk stuk autoweg. Heel uiteenlopende situaties, inderdaad. 2. Dat doen we omdat het verbruik van een plug-inhybride veel meer dan met een conventioneel aangedreven auto afhangt van hoe je hem gebruikt. Met een volgeladen batterij haalden we net geen 40 kilometer volledig op elektriciteit. Dan verbruik je uiteraard geen druppel benzine. Maak je alleen korte ritten en laad je de batterij vol zodra dat kan, dan moet je niet al te vaak langs het benzinestation passeren. Rijd je over een langere afstand tegen lage snelheid, in en om de stad of op buitenwegen tegen 50 à 70 per uur, dan blijft deze Wrangler verrassend zuinig (5 à 6 liter).3. Maar als je op de autoweg gaat voor een langere afstand, dan wordt hij een zuipschuit zodra de elektrische lading opgesoupeerd is. Dan moet je rekening houden met zelfs tot 12 liter gemiddeld. Wat overigens helemaal niet abnormaal is voor een auto van 2,4 ton met een benzinemotor.