Als u eind dit jaar een champagnefles uit de kartonnen verpakking haalt, of bij McDonald's uw maaltijddoosje opent, mag u er zeker van zijn dat die verpakkingen werden gemaakt bij Van Genechten in Turnhout. Vader en zoon de Somer leiden er met strakke hand Van Genechten Holding, eigenaar van de vouwkartonmultinational Van Genechten Packaging. De holding heeft ook 50 procent van de veelgelauwerde kaartenproducent Cartamundi, die mede door vader Philippe in 1970 werd opgericht. De andere helft van de aandelen is nog steeds in handen van de groep Brepols.
...

Als u eind dit jaar een champagnefles uit de kartonnen verpakking haalt, of bij McDonald's uw maaltijddoosje opent, mag u er zeker van zijn dat die verpakkingen werden gemaakt bij Van Genechten in Turnhout. Vader en zoon de Somer leiden er met strakke hand Van Genechten Holding, eigenaar van de vouwkartonmultinational Van Genechten Packaging. De holding heeft ook 50 procent van de veelgelauwerde kaartenproducent Cartamundi, die mede door vader Philippe in 1970 werd opgericht. De andere helft van de aandelen is nog steeds in handen van de groep Brepols. "Van Genechten staat klaar voor de toekomst", zegt ridder Philippe de Somer, de zesde generatie van de familie die het Kempense kartonbedrijf in 1834 oprichtte, en de voorzitter van de familieholding. Zijn 43-jarige zoon Frederic, wiens portret in de statige vergaderzaal van het bedrijf hangt naast dat van zijn zes voorgangers, is gedelegeerd bestuurder van de holding. PHILIPPE DE SOMER. "Bedrijven die alles op hun beloop laten, zodat als je sterft alles automatisch naar de kinderen gaat, overleven niet. Als je internationale handel drijft, en je bent niet bij machte om met topmanagers op hetzelfde niveau te discussiëren, ben je verkeerd bezig." FREDERIC DE SOMER. "Mijn zonen zijn nog jong, en de vraag is wat voorbarig wat mij betreft. Maar sowieso vind ik dat kinderen enkel sleutelposities mogen bekleden in het bedrijf als ze het ook echt willen en kunnen." PHILIPPE DE SOMER. "De code-Buysse (handleiding voor deugdelijk bestuur voor niet-beursgenoteerde bedrijven, nvdr) heb ik uiteraard gelezen. Er staat heel veel goeds in, en ze inspireert. Maar wat verkeerd is aan zo'n codes is dat men denkt dat het voor iedereen hetzelfde moet zijn. Gezond verstand moet belangrijker zijn dan de code." PHILIPPE DE SOMER. "In verpakking hebben we ongeveer 8 procent van de Europese markt en daarmee zijn we het nummer drie van die markt. In speelkaarten zijn we wereldwijd het nummer één, en spreken we over tientallen procenten. Maar de markt van speelkaarten is veel minder groot dan die van verpakking. Die is immens." FREDERIC DE SOMER. "We hebben ooit 333 miljoen euro omzet gerealiseerd in verpakking. Dit jaar zal het ongeveer 265 miljoen euro zijn, en in speelkaarten ongeveer 120 miljoen waarvan de helft wordt geconsolideerd. Onze winst gaat achteruit maar door snel en gepast te reageren op de kosten en door de innovatie voort te zetten, kunnen we de schade beperken." PHILIPPE DE SOMER. "Ons grootste probleem in België zijn de hoge kosten van de sociale zekerheid. Daardoor moet je steeds meer druk zetten om de productiviteit continu op te krikken." FREDERIC DE SOMER. "En er is een ongelofelijke druk op de prijzen. Een paar procent maakt dikwijls het verschil in de prijsberekening. We zitten ook in Polen. Wel, een Pool kost het bedrijf ongeveer 500 euro per maand. Voor een Belg met de torenhoge sociale kosten is dit minstens zes keer meer." PHILIPPE DE SOMER. "Deze fabriek kan gemakkelijk 20 procent meer halen, maar niet als we met verlies draaien. De loonwig is veel te hoog. Ik hoop dat dit nu echt begint door te dringen bij de leiders van dit land." FREDERIC DE SOMER. "Heel lichtjes. Er vielen enkele ontslagen, voornamelijk bij de bedienden. Bij de arbeiders werken we met tijdelijke werkloosheid. En enkelen zijn uit eigen beweging vertrokken. We zitten vergeleken met een jaar geleden met 9 procent minder omzet, maar het personeel is niet met 9 procent gezakt. Bij de speelkaarten werden we door de enorme terugval eind 2008 en begin 2009 wel verplicht om hardere maatregelen te treffen." PHILIPPPE DE SOMER. "We hebben het zogenaamde 'comfort' er uitgehaald. In sommige diensten stellen we het nu met de helft van de mensen. Als je die diensten systematisch bekijkt, zie je dat er toch veel comfort was. We zijn ook veel meer gaan centraliseren en hebben de mensen gevraagd om harder te werken zodat ze met hetzelfde loon meer produceren en we zo terug bestellingen kunnen binnenhalen." PHILIPPE DE SOMER. "Wij spelen al sterk in op duurzaamheid en onze ecologische footprint. Onze inkten moeten beantwoorden aan de Europese veiligheids- en gezondheidsregels. Klanten willen werken met bedrijven waar ze zich veilig bij voelen." "Wat zeker is, is dat verpakkingen altijd nodig zullen zijn, dat de beste zal winnen, en dat men nog altijd met de kaarten zal spelen. Het is aan ons om te zien dat we alle elementen invullen, zo niet zullen we afslanken. Het personeel moet wel meewerken." FREDERIC DE SOMER. "Er zijn heel wat vragen. Gaan we alleen vouwdozen maken, of is de trend naar plastieken verpakkingen, gaan we offsetdruktechnieken gebruiken of ook flexo (druktechniek met flexibele drukplaat, nvdr)? We moeten tijdig inpikken op de veranderende markt. Ook voor speelkaarten. Gaan we meer naar plastieken kaarten? En Cartamundi is ook al volop bezig met interactieve kaarten." FREDERIC DE SOMER. "Dan moet er een gemotiveerde uitleg zijn, en als het plaatje klopt, gaan wij daar in mee." PHILIPPE DE SOMER. "Alleen als Europa zou vinden dat plastiek properder is of lichter. Maar wij vinden dat niet. Karton is de beste verpakking, en er zijn studies om dat te bevestigen. Maar als het ooit anders wordt, kopen we een bedrijf. Er staan er heel de tijd te koop, vaak omdat er geen opvolging is. We gaan niet zomaar hiernaast een plastiekfabriek neerplanten." FREDERIC DE SOMER. "De voornaamste taken zijn de aanstelling van het topmanagement, de investeringen, het sturen en bewaken van de balans en de strategische keuzes zoals overnames, desinvesteringen, of het aanboren van nieuwe markten. Bij Cartamundi zitten we samen met de familie de Cartier van Brepols rond de tafel met CEO Chris Van Doorslaer om die taken in goede banen te leiden." PHILIPPE DE SOMER. "Absoluut. Ook zij zien Cartamundi niet als een geldkoe en willen op lange termijn meedoen. Soms is het zelfs gemakkelijker om als families onder elkaar op dezelfde golflengte te zitten, dan wanneer iedereen uit dezelfde familie komt." PHILIPPE DE SOMER. "Er wordt wel eens gezegd dat het niet belangrijk is wie de aandeelhouders zijn, dat het niet uitmaakt of ze bijvoorbeeld van Chili of van de VS komen. Maar je ziet bijvoorbeeld in het geval van Opel of DHL dat het toch wel heel belangrijk is waar de beslissingscentra gevestigd zijn." FREDERIC DE SOMER. "Er is een tijd geweest, tien, vijftien jaar geleden, dat het 'bon ton' was voor Belgische familiebedrijven om naar de beurs te gaan. Sommigen vinden het vandaag spijtig dat ze dat gedaan hebben. Ik ben niet zeker dat voor een bedrijf als het onze de voordelen opwegen tegen de nadelen." Door Bert Lauwers/Foto Michel Wiegandt"Onze winst gaat achteruit maar door snel en gepast te reageren op de kosten en door de innovatie voort te zetten, kunnen we de schade beperken" Frederic De Somer