In zijn nieuwe functie wil Charles Huygens bij de Europese Unie meer aandacht vragen voor de binnenhavens. " EFIP verenigt 200 binnenhavens tussen de Atlantische Oceaan en de Oeral. Onderschat hun belang in het sociaal-economische weefsel niet," aldus Huygens. De haven van Brussel is 70 hectare groot, maar levert volgens de ietwat optimistische haven-lord direct ...

In zijn nieuwe functie wil Charles Huygens bij de Europese Unie meer aandacht vragen voor de binnenhavens. " EFIP verenigt 200 binnenhavens tussen de Atlantische Oceaan en de Oeral. Onderschat hun belang in het sociaal-economische weefsel niet," aldus Huygens. De haven van Brussel is 70 hectare groot, maar levert volgens de ietwat optimistische haven-lord direct en indirect werk aan 10.000 mensen. Huygens wil vooral meer bekendheid geven aan de binnenhavens in Oost-Europa en Duitsland. Voorts mikt hij op een betere operationele samenwerking tussen havens op het vlak van personeel en gestandaardiseerde statistieken. Taken die wellicht nog minder eenvoudig zijn dan de beklimmingen van de Glandon en de Galibier, die hij met een team wielrenners van zijn haven net bedwong. De 47-jarige Brusselaar studeerde hydrogeologie aan de ULB, en voegde er later management en milieurecht aan toe. In 1981 begon hij op ministeriële PS-kabinetten, twee jaar nadien stapte hij over naar de Compagnie des Eaux de Liège. Later werkte hij bij Aquiground, een consultant in waterbeheer, en werd hij directeur bij Aquawal, de Waalse beroepsfederatie van waterbeheerders. In 1994 werd hij de nummer twee van de Brusselse haven; in 1995 werd hij directeur-generaal. "Eigenlijk is ook dit een milieufunctie," zegt Huygens. "Wij zijn landlords, maar we moeten ook de gezondheid van de waterweg in de gaten houden." Brussel noteerde vorig jaar een trafiekstijging met 10% tot 18 miljoen ton, waarvan 6,5 miljoen ton op het water, en haalde in 2001 een omzet van 10,4 miljoen euro. Dat maakt haar de zevende grootste binnenhaven in Europa. "Ons probleem is vooral dat het spoor maar minimaal aanwezig is. De Europese spoormaatschappijen, en zeker de NMBS, focussen hun investeringen vrijwel alleen op de kusthavens. Dat is een voorbijgestreefde politiek." L.H.[{ssquf}]Naam: Charles Huygens (47).Wordt: voorzitter Europese Federatie van Binnenhavens. Vrije tijd: Duursporten (fietsen, joggen, bergbeklimmen), literatuur, muziek. "De spoorwegen negeren de binnenhavens. Dat is een voorbijgestreefde politiek."