Stijn De Beuckelaer werd een jaar geleden managing director van SAP BeLux, de marktleider in businesssoftware. Hij werkt sinds 2000 voor SAP in diverse salesfuncties. Voor hij de rol van managing director overnam, was hij sales director general business & ecosystem bij het softwarebedrijf. SAP leiden was voor hem niet in een totaal nieuwe omgeving terechtkomen. "Al is SAP in de loop van de jaren meer dan een gewone softwaredienstverlener voor bedrijven geworden", zegt De Beuckelaer. "Nu is het een platform van IT-diensten dat bedrijven helpt om processen te optimaliseren."
...

Stijn De Beuckelaer werd een jaar geleden managing director van SAP BeLux, de marktleider in businesssoftware. Hij werkt sinds 2000 voor SAP in diverse salesfuncties. Voor hij de rol van managing director overnam, was hij sales director general business & ecosystem bij het softwarebedrijf. SAP leiden was voor hem niet in een totaal nieuwe omgeving terechtkomen. "Al is SAP in de loop van de jaren meer dan een gewone softwaredienstverlener voor bedrijven geworden", zegt De Beuckelaer. "Nu is het een platform van IT-diensten dat bedrijven helpt om processen te optimaliseren." Beantwoordde het voorbije jaar aan de verwachtingen? STIJN DE BEUCKELAER. "Ja, al was er natuurlijk corona. Een aantal van onze klanten, gelukkig weinig, is failliet gegaan. We hebben aan de andere kant successen geboekt die niet voorzien waren. SAP was een van de partners van de Europese Commissie voor het digitale Europese covid-cerfiticaat dat veel Europeanen deze zomer hebben nodig gehad toen ze de grenzen overstaken. Zonder ons dus geen goed werkend certificaat. De EU-gateway is opgezet door T-Systems en SAP, en wordt gehost in het datacentrum van de Commissie in Luxemburg. Hiermee konden tijdig de digitale handtekeningen in de QR-codes van alle certificaten worden geverifieerd, zonder dat persoonsgegevens worden verwerkt." Zijn overheden sowieso belangrijke klanten? DE BEUCKELAER. "We werken al sinds 1995 samen met de Europese Commissie en het partnership heeft de voorbije twee, drie jaar een versnelling gekend. SAP heeft een bureau op het Schumannplein en is ondersteunend aanwezig in heel Europa. Lokaler is de portaalsite van het Brussels Gewest, het resultaat van een samenwerking tussen SAP en partners." U zegt dat een aantal privéklanten door corona in de problemen zijn gekomen. Maar wat met de rest? DE BEUCKELAER. "De vraag naar digitale ondersteuning is versneld. Veel bedrijven die niet ver geëvolueerd waren in de digitale transformatie zagen plots hun verkoopkanalen wegvallen en hebben versneld een onlineplatform opgezet. Dankzij SAP kon dat op zeer korte termijn." Had SAP de middelen, de mensen en de expertise om daarop in te spelen? DE BEUCKELAER. "Wij hebben onze eigen 300 mensen en stellen met partnerbedrijven 5000 tot 7000 SAP-consultants ter beschikking. We hebben geen problemen gehad met het leveren van de diensten. De samenwerking met de klanten moest wel worden aangepast. In een aantal gevallen was virtueel werken perfect, bij andere moest de consultant echt op de site komen, 'anders weet je niet of die voor jou werkt', was de redenering." Hoe ziet u de toekomst? DE BEUCKELAER. "Ik dacht dat er een luwte zou komen door covid en eigenlijk zie ik het omgekeerde. De economie trekt aan en bedrijven hebben nood aan een digitale upgrade, met onder andere meer aandacht voor cloudoplossingen. De uitdaging is voldoende competente mensen te vinden."