"Wij hebben het imago van vies en vervuilend te zijn. Maar wanneer de trucks één week niet rijden, dan zijn de schappen van Carrefour, Delhaize en Colruyt leeg."
...

"Wij hebben het imago van vies en vervuilend te zijn. Maar wanneer de trucks één week niet rijden, dan zijn de schappen van Carrefour, Delhaize en Colruyt leeg." De prioriteit van de nieuwe Febetra-voorzitter Willy Van Loon is het verbeteren van het imago van de transporteurs en daarmee wil hij niet te lang wachten. "Ik ben óók voorstander van de modal shift, maar alles per trein of binnenschip vervoeren is niet realistisch. 70 % van het vervoer gebeurt op een afstand van minder dan 75 kilometer. Spoor en water kunnen op zo'n afstand nooit concurrerend zijn."De Antwerpenaar heeft de vrachtwagens in de genen. "Mijn ouders hebben het mij afgeraden - die vonden het toen al een rotstiel - en ik heb mijn zoon Gunther ook niet gestimuleerd. Toch leidt die intussen de vervoerspoot van de familiale Groep Van Loon, die tankcontainers repareert, reinigt en recycleert. In totaal stelt de groep nu zowat 150 mensen tewerk. De transportpoot specialiseert zich in tankvervoer met levensmiddelen en chemicaliën (70 %), containers met gewone en gevaarlijke goederen (15 %), koelcontainers (15 %) en projectlading (5 %). Sinds 1981 zetelde Van Loon al in de Antwerpse Febetra-afdeling SAVA, die hij intussen al elf jaar lang voorzit. In 1990 maakte hij ook zijn opwachting in het bestuur van Febetra. Als nationale voorzitter heeft hij zijn lijstje klaar. Zo wil hij werk maken van de samenwerking met de andere beroepsorganisaties, SAV en UPTR. "Tegenover de overheid moeten we met één stem spreken." Later wil hij ook gaan samenwerken met de Europese collega's, in de eerste plaats met die van de oude vijftien EU-lidstaten. "De tien nieuwe hebben voorlopig toch andere belangen. Maar veel beslissingen zullen door Europa worden genomen en daarbij moeten wij aanwezig zijn vanaf de ideeënfase." Ook op de verkeersveiligheid wil de nieuwe voorzitter wegen. "Er zijn een aantal rotte appels bij ons, en die moeten eruit. Maar ook de andere weggebruikers moeten worden heropgevoed. Wij zijn dikwijls betrokken, maar lang niet altijd aansprakelijk bij ongevallen." L.H. L.H."Vrachtwagens zijn dikwijls betrokken bij ongevallen, maar lang niet altijd aansprakelijk."