Zonder flauwekul

Met het modulaire Palio-concept mikt Fiat vooral op de groeimarkten in de opkomende ontwikkelingslanden.

De nieuwe trend in de automobielnijverheid bestaat erin zo weinig mogelijk verschillende bodemplaten te gebruiken om zoveel mogelijk verschillende modellen te produceren ; dit uiteraard om de kosten te drukken. De Audi A3 (1996) en de nieuwe Volkswagen Golf (1997) zullen gebouwd worden op dezelfde vloerplaat, terwijl Fiat met het modulaire Palio-concept hetzelfde principe toepast.

Giovanni Razelli is de manager van het Palio-project in de Fiat-fabriek van Betim (Brazilië). “De opkomende ontwikkelingslanden zijn het voornaamste doelwit van de Palio,” zegt hij. “Europa is onze thuismarkt ; Japan en Noord-Amerika zijn als groeimarkten niet interessant.” De Palio wordt dan ook gelanceerd in die landen waar hij geen concurrent is voor de Europese Fiat-modellen.

Fiat gaat in Brazilië minstens vijf verschillende Palio-versies produceren op dezelfde bodemplaat : een sedan, een hatchback (drie- en vijfdeurs), een stationcar, een pick-up en een lichte bestelwagen. Alleen de laatste twee versies zullen meer dan waarschijnlijk naar Europa uitgevoerd worden. Het eerste doelwit in de Zuid-Amerikaanse groeilanden is Mercosur, de gemeenschappelijke markt van Brazilië, Argentinië, Paraguay en Uruguay. Wanneer in 1998 de tolgrenzen binnen Mercosur wegvallen, zal de jaarlijkse productie van de Palio opgevoerd worden tot 450.000 stuks.

Als eerste wordt een compacte gezinswagen gelanceerd (3,73 m lang, 1,61 m breed), die flinke prestaties levert voor lage gebruikskosten (onderhoud om de 20.000 km). De auto ziet er dynamisch en eigentijds uit ; het ruime interieur is ontworpen volgens ergonomische criteria. Het vernieuwend design is gekoppeld aan degelijkheid en functionaliteit zonder flauwekul.

Veiligheid stond vooraan bij de ontwikkeling van de Fiat Palio. Veel aandacht werd besteed aan de remmen, die krachtig en betrouwbaar zijn. Het weggedrag is voorspelbaar, de pittige motor zorgt voor snedig optrekken wanneer dat nodig is. Het koetswerk heeft een grote torsiestijfheid ; bij een aanrijding worden de inzittenden doeltreffend beschermd door de grote kreukelzones voor- en achteraan, door de quasi onvervormbare “overlevingskooi” en de klassieke verstevigingsbalken in de deuren. Airbags en ABS zijn in optie verkrijgbaar.

Voorlopig zijn er twee versies : de 1.5 EL (± 480.000 fr.) en de krachtige 1.6 “Torque” met 16 kleppen (± 550.000 fr.). Vrij snel zal ook een 1000 cc-versie op de markt komen ; dat wordt de goedkoopste Palio, die overigens interessante fiscale voordelen geniet. De Braziliaanse Fiat-modellen rijden op gasoline, een brandstofmengsel dat bestaat uit 25 % alcohol en 75 % benzine.

PATRICK OP DE BEECK

Palio De eerste wereldauto van Fiat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content