Paul Ameloot loopt er, vijftien jaar nadat hij met zijn bedrijf startte, nog altijd verbazend nuchter bij. Nochtans mogen de cijfers er zijn: 160 werknemers, 36 miljoen euro omzet, 6,2 miljoen euro nettowinst en een verkoop in zestig landen. "We zijn letterlijk uit onze voegen gegroeid," reageert Ameloot terwijl hij in de fabriek rondloopt. "Het bieden van een betere service is nu een absolute prioriteit."
...

Paul Ameloot loopt er, vijftien jaar nadat hij met zijn bedrijf startte, nog altijd verbazend nuchter bij. Nochtans mogen de cijfers er zijn: 160 werknemers, 36 miljoen euro omzet, 6,2 miljoen euro nettowinst en een verkoop in zestig landen. "We zijn letterlijk uit onze voegen gegroeid," reageert Ameloot terwijl hij in de fabriek rondloopt. "Het bieden van een betere service is nu een absolute prioriteit."Vermoedelijk eind dit jaar is het zover: dan verlaat Delta Light zijn stek op de industriezone van Roeselare-Beveren voor een nieuw en spectaculair ogend hoofdkwartier in Moorsele. Een verhuis waaraan een prijskaartje van zomaar eventjes 12,5 miljoen euro hangt. Delta Light is met zijn architecturale verlichting een grote speler geworden in eigen land en tegelijk snel doorgegroeid in het buitenland. De hele sector erkent dat Delta veel te danken heeft aan zijn "uitstekende verkooppolitiek". "Inzake lichttechniek is Delta dan weer géén voorloper of trendsetter," zegt een kenner van de sector met respect. In ieder geval merkt Paul Ameloot bij elke jaarwissel dat zijn bedrijf weer eens hoger is geëindigd. "Groei is hier nochtans nooit een prioriteit geweest," zegt de bedrijfsleider. "Je zal het woordje groei niet in onze businessplannen terugvinden. Groei is wat mij betreft alleen een logisch gevolg van tal van andere maatregelen." En hij laat zich niet pramen om een aantal aandachtspunten snel op een rijtje te zetten: meer productiviteit ("door een betere logistiek meer produceren met hetzelfde aantal mensen"), meer kwaliteit, een snellere rotatie met nieuwe producten en een goed begrepen onderaanneming ("met wel honderd vaste toeleveranciers"). Delta Light is een van de tientallen verlichtingsbedrijven die de provincie West-Vlaanderen rijk is. Maar net zoals in de West-Vlaamse diepvriessector of de tapijtbranche staan de woorden "samen sterk" niet in het woordenboek van de 'lichtjongens'. Paul Ameloot ziet daar hoegenaamd géén graten in: "Delta leeft en groeit precies dankzij de concurrentie. Ik kan het me niet anders voorstellen. Zonder scherpe concurrentie zouden we niet zo creatief omspringen met design en nieuwe producten. Zonder concurrentie zouden we niet zo scherp staan. Neen, laat alles maar bij het oude."Karel Cambien