Roularta Media Group start op zondag 7 februari met De Zondag, een gratis zondagskrant met regionaal nieuws, de weersverwachting en de tv-programma's van de week die komt. Het blad zal via de bakkers verdeeld worden, en voorlopig alleen in het testgebied, de Kempen, te verkrijgen zijn. Bij positieve evaluatie van de test zal nadien streek per streek een dergelijk tabloid-product worden opgestart. Hugues De Waele, bij Roularta verantwoordelijk voor het zondags project, zegt dat er verschillende aanleidingen waren om deze stap te zetten. Sinds vorig jaar werkt Roularta met de Regionale...

Roularta Media Group start op zondag 7 februari met De Zondag, een gratis zondagskrant met regionaal nieuws, de weersverwachting en de tv-programma's van de week die komt. Het blad zal via de bakkers verdeeld worden, en voorlopig alleen in het testgebied, de Kempen, te verkrijgen zijn. Bij positieve evaluatie van de test zal nadien streek per streek een dergelijk tabloid-product worden opgestart. Hugues De Waele, bij Roularta verantwoordelijk voor het zondags project, zegt dat er verschillende aanleidingen waren om deze stap te zetten. Sinds vorig jaar werkt Roularta met de Regionale Uitgeversgroep samen op het vlak van de exploitatie van huis-aan-huisblad De Streekkrant/De Weekkrant. Roularta was in vier van de vijf Vlaamse provincies actief met De Streekkrant, alleen Limburg dekte men nog niet. Maar daar stond Concentra (uitgever van o.a. het Belang van Limburg) sterk in huis-aan-huis-bladen. Toen dat Limburgse persbedrijf De Vlijt overnam - en zo de Regionale Uitgeversgroep vormde -, haalde het niet alleen Gazet van Antwerpen in huis, maar ook twee extra huis-aan-huisbladen buiten Limburg, met name het 'Kempenland' en de 'Antwerpse Post'. De vraag was wat men daarmee moest aanvangen. Zomaar afschaffen kon moeilijk, het Kempenland heeft immers een historie van 136 jaar. Een andere factor was dat Roularta al enige tijd de opportuniteit van een krant op zondag aan het afwegen was. "De laatste jaren zien we op dat vlak positieve elementen in het buitenland," zegt Dewaele. "In Nederland brengt De Telegraaf een gratis krant 'De Telegraaf Op Zondag', met veel regio-informatie. En eveneens in Nederland verschijnt binnenkort Metro, een gratis krant in de trein. Dat laatste initiatief komt overgewaaid uit Zweden, waar het een succesformule is." Die twee elementen samen leidden tot het idee om Kempenland om te vormen tot een krant op zondag met een belangrijke regionale redactionele inbreng. De reacties van adverteerders zijn positief. Belangrijk, want zij zijn het die voor de financiële ondersteuning van het project moeten zorgen. "Een aspect dat meespeelt, is dat de mensen op zondag 'tijd hebben', en er kwam een steeds luidere vraag vanuit de markt - vooral vanwege de distributiesector - om dan al te communiceren met de VVA's (verantwoordelijke voor aankoop)," aldus De Waele.Hoe is men ertoe gekomen de bakkers als distributiekanaal te kiezen? "Huis-aan-huis-verspreiding op zondag zou te duur uitvallen," zegt De Waele, die tegelijk opmerkt dat uitgevers in Nederland daar wel een beroep op kunnen doen omdat de sociale wetgeving er flexibeler is. "We vonden echter een distributie op zondag een must," zegt hij. In de Kempen is 95% van de bakkers open op die dag. "Voor beide partijen is het een win-win-situatie. Voor de bakkers is het ook een manier om de klanten op die dag te fideliseren. Het plan werd met veel enthousiasme onthaald."De nieuwe krant zal via diverse - regionale - media onder de aandacht van de Kempenaren gebracht worden: regionale televisie, radio en De Streekkrant. Daarnaast heeft men direct mailings verstuurd naar commerciële doelgroepen. De startoplage bedraagt 75.000 exemplaren. "Afhankelijk van het succes zal het aantal schommelen, " aldus De Waele.