Tegen de zomer moet de fusie van Ahold en Delhaize rond zijn. De aandeelhouders van Delhaize stemmen, een beetje morrend, in met een minderheidsaandeel van 39 procent in het samengesmolten bedrijf. Er ontstaat een retailer met een jaaromzet van ruim 54 miljard euro. Het zwaartepunt ligt in de VS, al zijn de activiteiten er bescheiden in vergelijking met die van de gigant Walmart.
...

Tegen de zomer moet de fusie van Ahold en Delhaize rond zijn. De aandeelhouders van Delhaize stemmen, een beetje morrend, in met een minderheidsaandeel van 39 procent in het samengesmolten bedrijf. Er ontstaat een retailer met een jaaromzet van ruim 54 miljard euro. Het zwaartepunt ligt in de VS, al zijn de activiteiten er bescheiden in vergelijking met die van de gigant Walmart. In de Benelux wordt Ahold Delhaize wel de onbetwiste kampioen met een omzet van 25 miljard euro. De andere spelers op de Belgische markt zetten zich schrap voor die veel grotere concurrent met tegen de 900 winkels en grotere inkoopkracht. Delhaize en Albert Heijn blijven voorlopig als aparte merken bestaan in België, maar de eerste samenwerkingen worden al zichtbaar in de assortimenten. In 2016 kan Ahold Delhaize nog onvoldoende de lagere inkoopprijzen afdwingen waar het denkt recht op te hebben. Eerst moeten de afdelingen in elkaar worden geschoven en moet de fusiegroep als een blok onderhandelen bij de leveranciers. Die twee zaken nemen zeker de rest van 2016 in beslag. De fabrikanten van merkproducten houden in een eerste fase vast aan aparte en hogere inkoopprijzen voor de kleine Belgische markt. Ze vrezen dat ze anders ook aan Carrefour en Colruyt de 'Hollandse' inkoopprijzen moeten geven. Maar de komende jaren groeien de inkoopprijzen voor merkproducten in de Benelux onder druk van Ahold Delhaize onherroepelijk naar elkaar toe. Ook de prijsbewuste Belgische consument, die nog meer huismerken in zijn karretje legt, draagt daartoe bij. Door de geleidelijke verlaging van de leveranciersprijzen heeft Ahold Delhaize te weinig extra munitie voor zware kortingen in de winkel. De marges zullen op korte termijn al onder druk staan door de kosten voor de samensmelting. Sowieso kan het niet op tegen Colruyt dat met vuur zijn laagsteprijsgarantie blijft verdedigen. Ahold Delhaize zal zijn gevechten kiezen en uitpakken met scherpe promoties voor producten die vaak slechts tijdelijk in het assortiment zitten. De rest laat zich niet onbetuigd, vooral Lidl. De promotiedruk blijft daardoor hoog. Op zowat een kwart van de omzet van grote Belgische supermarkten wordt een promotie toegekend. Daarnaast houden alle retailers nauwgezet het globale prijsverschil met de concurrentie bij. Tot een echte prijzenoorlog komt het niet, zeker omdat de andere Belgische retailers ook niet geloven in algemene prijsverlagingen. De bestedingen in supermarkten blijven amper gelijke tred houden met de inflatie en in zo'n markt is een prijzenoorlog vaak bijna even destructief voor de eigen omzet als voor die van de concurrentie. Om de bestedingen per klant toch op te krikken, zetten supermarkten massaal in op vernieuwingen in het assortiment. Stijn Fockedey