Met maandelijks zowat 3 miljoen bezoekers is 2dehands.be de populairste zoekertjeswebsite van het land. Rick Verkuyl, countrymanager Adevinta België, de groep waartoe de Belgische zoekertjesplatformen 2dehands.be en 2ememain.be behoren, zag het voorbije jaar veel gebeuren in de sector. De energiecrisis en de stijgende inflatie lokken consumenten meer richting zoekertjessites. "Deze zomer bleek 'gratis' weer de populairste zoekterm op 2dehands.be. In drie maanden werd het woord maar liefst 4,73 miljoen keer ingetikt. Dat is 38 procent meer dan in 2021", zegt Verkuyl.
...

Met maandelijks zowat 3 miljoen bezoekers is 2dehands.be de populairste zoekertjeswebsite van het land. Rick Verkuyl, countrymanager Adevinta België, de groep waartoe de Belgische zoekertjesplatformen 2dehands.be en 2ememain.be behoren, zag het voorbije jaar veel gebeuren in de sector. De energiecrisis en de stijgende inflatie lokken consumenten meer richting zoekertjessites. "Deze zomer bleek 'gratis' weer de populairste zoekterm op 2dehands.be. In drie maanden werd het woord maar liefst 4,73 miljoen keer ingetikt. Dat is 38 procent meer dan in 2021", zegt Verkuyl. Zijn zoekertjessites een manier om te weten wat er echt leeft in de economie? RICK VERKUYL. "Ze zijn een spiegel van de economie. De zoekterm 'houtkachel' is de afgelopen drie maanden 275.000 keer ingetikt, meer dan drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar." Wat is het gewicht van websites als 2dehands in de consumptie? VERKUYL. "Uit onderzoek blijkt dat 44 procent van de Belgen de voorbije twaalf maanden minstens één item tweedehands heeft gekocht. 38 procent heeft minstens één artikel verkocht. Dat toont het enorme potentieel van hergebruik in België. "Dankzij 2dehands leven we ook veel duurzamer. We laten het elk jaar berekenen: via ons platform hebben onze bezoekers in 2021 102.000 ton CO2-equivalent uitstoot bespaard door de aanschaf van gebruikte in plaats van nieuwe items. 32.000 ton aan grondstoffen wordt bespaard door items een nieuw leven te geven. Hergebruik is noodzakelijk om de emissiedoelstellingen van de Europese Unie te halen. De overheid besteedt er nog onvoldoende aandacht aan. Er wordt veel belang gehecht aan recyclage, maar hergebruik is altijd beter." Er is dus nog veel groeimarge in de sector? VERKUYL. "Een aantal jaar geleden was er offline nog een belangrijke markt. Vandaag ben je verloren als je niet op de onlineboot zit. Sinds 2013 is de zoekertjesmarkt met 15 à 20 procent per jaar gegroeid.De kracht van ons platform is het freemiummodel. Als een particulier een advertentie plaatst, is dat gratis, maar een zakelijke adverteerder die spullen te koop aanbiedt, moet betalen. Eén koelkast te koop aanbieden is oké, twee ook, maar je kunt er geen tien aanbieden zonder te betalen.Voor kmo's hebben wij een aanbod dat beter bij hun noden aansluit. Wij noemen dat 2dehands PRO. Een algoritme zorgt ervoor dat hun zoekertjes vooral op relevante momenten en gerelateerde categorieën getoond worden. De bedrijven betalen alleen als een consument het zoekertje bekijkt. Ook in auto's hebben wij een sterke positie. "Door ons enorme bereik in België zijn wij een grote speler op de digitaleadvertentiemarkt. Grote nationale spelers maar ook multinationals adverteren op onze website. Met die inkomsten kunnen we 2dehands voor particulieren gratis houden." Heeft de overname door Adevinta vorig jaar iets veranderd voor u? VERKUYL. "We hebben veel meer medewerkers met een technologisch profiel kunnen aanwerven. Er zit nog erg veel potentieel in transactionele diensten om het handelen nog makkelijker te maken."