H et beste van het beste bouwen. Dat was, samengevat, het lastenboek voor de nieuwe CL van Mercedes. En of dat gelukt is, willen we weten?
...

H et beste van het beste bouwen. Dat was, samengevat, het lastenboek voor de nieuwe CL van Mercedes. En of dat gelukt is, willen we weten? "De klant zal ons dat vertellen," monkelt Hans Multhaupt, vicepresident van dit prestigieuze project. En zijn woorden zijn doordrenkt van zelfvertrouwen. Normaal. De CL, coupé voor het topsegment, is nauw verwant met de S-Klasse, limousine voor het topsegment. En wat wil Multhaupt nog snel meegeven? "Van januari tot augustus dit jaar verkochten we 61.500 exemplaren van de S-Klasse. Dat is meer dan Audi en BMW samen, met hun A8 en 7-Reeks. Ik meen dan ook te mogen zeggen dat onze S-Klasse behoorlijk wat succes oogst."Klopt. Natuurlijk is de S-Klasse later op de markt gekomen dan de Audi A8, en veel later dan de BMW 7. Maar toch, we reden ermee en proefden: klasse, luxe, comfort ten top. Allemaal deugden die we ook terugvonden in deze nieuwe CL, de grootste coupé van de constructeur uit Stuttgart. "Klasse, luxe en comfort, dank u, maar u vergeet veiligheid," zegt Hans Multhaupt. We moeten hem gelijk geven. Our mistake. Maar als je een dag lang, over allerlei wegen, met de nieuwe CL rijdt, dan spin je van genot. Dan verwen je lijf en ziel, in die lederen stoelen. En denk je er niet eens aan dat dit ding volgestouwd zit met systemen en technologieën die de veiligheid moeten garanderen en vergroten. Het grote geschiedenisboek van Mercedes leert inderdaad: aandacht voor veiligheid loopt als een rode draad door het CL-verhaal. We nemen de 300 SE van het gezegende jaar 1962, en merken dat hij als eerste werd uitgerust met een dubbel remcircuit, remschijven alom. Stuurbekrachtiging en luchtvering, ook. Kortom: voor zijn tijd een auto met baanbrekende technologie. Veel later op de tijdslijn, de CL 600 van 1995, dan. Die was als eerste standaard uitgerust met ESP ( Electronic Stability Program). Vier jaar later werd de CL uitgerust met de eerste versie van ABC, kort voor Active Body Control. Een technologie die vandaag helemaal tot wasdom is gekomen, en standaard in de CL zit. Het systeem regelt automatisch de afstelling van de ophanging, op basis van de gegevens die sensoren doorsturen. Het resultaat is een rijgevoel dat tegelijk dynamischer en comfortabeler is. Omdat de parasitaire reacties van de kooi bij vertrek, in bochten en remfase in zeer behoorlijke mate worden weggenomen. Maar eigenlijk hadden we het over veiligheid, toch? Juist: ook al te proeven op de nieuwe CL is het remsysteem Pre-Safe. Het zorgt ervoor dat de auto automatisch gaat remmen als groot gevaar dreigt. Dat resulteert in een vertraging van ongeveer vier meter per seconde, wat overeenstemt met zowat 40 procent van het totale remvermogen. Anders omschreven: Pre-Safe vult met radartechnologie (tot tweehonderd meter ver speurt het systeem de zone voor de auto af...) de reactietijd in van de bestuurder, die eerst het gevaar moet zien en dan nog zijn voet naar het rempedaal moet verplaatsen. Even wennen toch, want auto's die dynamische dingen in onze plaats doen, zijn een nieuw fenomeen. En wekken onwillekeurig de indruk dat we geen meester meer zijn over het ding. Tegelijk is er geen ontkomen aan: dit is de toekomst. Research rond Pre-Safe wees uit dat het aantal ongevallen met 40 procent kan dalen. Hans Multhaupt: "Op het gebied van passieve veiligheid, systemen die de inzittenden beschermen bij een ongeval, bereikt de auto stilaan een grens. Waarmee ik bedoel: we kunnen moeilijk nog kreukelzones en klapzakken bij gaan plaatsen, de auto zit er nu al vol mee. De aandacht van de ontwerpers verschuift dus onvermijdelijk naar actieve veiligheid. Systemen die ontworpen zijn om ongevallen te vermijden." Belangrijke nuance, inderdaad. De nieuwe CL is voor Mercedes een heel belangrijk model. Uiteraard niet om volume te maken, wel voor het imago van het merk. En niet het minst omdat het Duitse huis al vijftig jaar een heuse coupétraditie heeft. Met auto's die heel lang tijdloos blijven. De voorganger van deze nieuwkomer illustreert dat perfect: er werden wereldwijd 46.800 exemplaren van verkocht. Opmerkelijk daarbij is dat oude modellen vaak tot heel dicht bij de lancering van de nieuwe versie goed verkopen. Dat in tegenstelling tot de meeste auto's in lagere segmenten: het volstaat dat de komst van een nieuw model wordt aangekondigd, en de verkoop van het huidige gaat naar beneden. En hoeveel Mercedes er van deze nieuwe CL wil slijten? "Sorry, joker," zegt Hans Multhaupt. "Het enige wat ik u kan zeggen, is dat de vraag groot is." De klant van dit soort auto weet doorgaans ook perfect wat hij wil, wanneer hij de showroom binnenstruint. Zelfs de kleur kent hij dan al. Wit, misschien? Het valt inderdaad op dat Mercedes deze nieuwe CL nogal uitbundig in zijn witte versie naar voor schoof, tijdens de perspresentatie die we mochten meemaken. En u die dacht dat zilver de kleur was van Mercedes. Een anekdote uit de autosport brengt licht in de duisternis. Op een mooie dag, lichtjaren geleden, zochten de ingenieurs van het raceteam een manier om de auto lichter te maken. Toen alle middelen uitgeput waren, schraapten ze de verf van de auto, ook alweer goed voor een paar kilo- tjes. De witte verf, want Mercedessen hoorden te racen in maagdelijk wit, de kleur van het huis. Zo werden de legendarische Zilverpijlen geboren. En, over pijlen gesproken: de CL komt met twee benzinemotoren. De CL 500 (basisprijs 116.402 euro) heeft een V8 van 5,4 liter, goed voor 388 pk en 530 Nm. De CL 600 (159.599 euro) heeft vooronder een V12 biturbo van 5,5 liter, goed voor 517 pk en een fenomenaal koppel van 830 Nm. Dat levert acceleraties op van respectievelijk 5,4 en 4,6 seconden naar honderd per uur. We probeerden het uit, en het voelde benevelend aan. Maar als u dat zelf niet telkens wilt uitproberen, zodra het licht op groen springt, dan belooft Mercedes dat u het verbruik tot respectievelijk 12 en 14,3 liter zult kunnen beperken. En neen, dat testten we heel koppig niet uit. Wegens te veel genoten. En of we dan echt geen minpunt konden vinden, in de nieuwe CL? Jazeker: het stuurwiel is ietsje te groot, naar onze zin... Jo Bossuyt