Sterren
...

Sterren We worden dagelijks overspoeld door de meest Sombere berichten. Op het werk heet dat weer een andere werkmethode, weer een nakende overname, weer een formulier bij, weer een nieuw, vervelend politiek Spelletje. In de ruimere wereld zijn dat klimaatrampen, zelfmoordcommando's en de onafwendbare vogelgriep. Dus hebben we meer dan ooit behoefte om weg te vluchten in de wereld van de glitter, de glamour, de sterrenparade. We hebben behoefte om te dwepen, diep te bewonderen, ons kritisch en negatief denken even uit te schakelen. En televisie speelt daar graag op in. Voetbal lijkt wel in de handen van gokchinezen, en dus zijn de echte sterren de voetballers à la Gilles De Bilde, die dansen eerder dan te Sjotten. Stijl Wat me het meest opvalt bij 'Sterren op de dansvloer', is de wel erg geslaagde poging om 'stijl' te brengen. Zelfs Jacques Vermeire, vooral bekend voor zijn betere 'smoelenwerk', heeft een nette outfit en een min of meer beschaafd taalgebruik. De galakledij is schitterend, het decor oerdegelijk, de stemming feestelijk, maar vooral de dames zijn oogverblindend mooi, tot in de details verzorgd. Terug naar het Hollywood van de jaren veertig. Stijl is opnieuw in! Zelfs los- en krullenbol Pim laat zich een jarendertigkapsel aansmeren en wie kan er nu onverschillig blijven bij al het mooie dat Dina Tersago tentoonspreidt? Mooi, naar ziel en lichaam... Hartverwarmend. Structuur Gedaan met het zomaar uit de bol gaan, het vormeloze, niet-gedisciplineerde chaotische dansen dat er gewoon in bestaat wat verhitte lichamen naast elkaar in bochten te zien wringen. Neen, er wordt gedanst volgens regels, met een kritische jury. Tijdens de repetitie mag er al wel eens gelachen of gegiecheld worden, maar zodra ze op het podium staan, is iedereen bloedserieus. Ja, chaos is leuk, maar discipline daarbovenop maakt het geheel nog veel leuker. We beginnen met chaos en eindigen in oogverblindende discipline. Misschien zijn de tijden opnieuw rijp om te stoppen met die onnozele kreet 'de klant eerst', en die te vervangen door 'de klant, als hij ons verdient tenminste'. Sleutelvaardigheden Bij de meest recente populaire programma's moesten de kandidaten over weinig vaardigheden beschikken. Om 50.000 euro in de wacht te slepen, is het vaak voldoende dat je heel volhardend bent, dat je wat handig bent, dat je wat coalities kan smeden om niet te worden weggestemd, of lang kan wachten terwijl je eenzaam op een eiland of in een huis zit. Maar zelden of nooit moet je je vaardigheden aanscherpen. Bij 'Sterren op de Dansvloer' is het eindeloos oefenen, ijzeren discipline onder leiding van een echte professional, die in zijn coaching bovendien nog eens hart en ziel steekt. Geen prutswerk. Geen improvisatie. Maar keihard talenten ontwikkelen. Structuur Zoals de meeste tv-programma's volgt dit programma een vast format. Maar het ligt er dan wel vingerdik bovenop. Je moet niet raden naar de volgende stap. Alles is bijna tot op de Seconde voorspelbaar. Juryleden moeten ad rem blijven, kandidaten worden stereotiep aangekondigd, ze krijgen enkele seconden om te reageren, en als ze daar vanaf wijken, verontschuldigen ze zich meteen in de volgende uitzending, "omdat ze zich even hebben laten gaan". En de kijker maar genieten van die bureaucratie! Significante waarden Eindelijk weer eens een programma met significante waarden! De verliezers nemen hoofs afscheid, beloven de volgende week te komen supporteren. Alles ademt klasse uit, fair play, liefde voor mekaar en het edele dansvak. Hier tellen vriendschap, respect, vakmanschap nog echt mee. Alleen spijtig natuurlijk dat het televisie is. Staging Natuurlijk verloopt dat allemaal niet vanzelf. Er moet een illusie worden gecreëerd. Er is dan ook een indrukwekkende 'staging'. De Setting is overigens indrukwekkend. De dansvloer alleen al doet dromen van romantische Sissifilms. De kostuums kosten fortuinen. En de kapsels zijn het handenwerk van topkappers. Er zitten uiteraard (VTM-)BV's in de zaal. Kortom, hier is niets toevallig, hier is alles in handen van Superieure, Spirituele goeroes. Ziezo, nu heeft de televisie als marktonderzoek weer haar rol vervuld. Breng dus producten en diensten die structuur veronderstellen, die sleutelvaardigheden helpen ontwikkelen, die ons helpen onze eigen wereld te stagen enzovoort. Eis maar wat van uw klant; die is dat losgeslagen hoerageroep stilaan wat beu geraakt. Welke producten of diensten het kunnen waarmaken? Spontaan denken we aan Sm S-jes. Iets met een dubbele s, dat kan niet Stuk! De auteur is hoofddocent aan de Universiteit Gent en partner van de Vlerick Leuven Gent Management School. Reacties: marc.buelens@trends.beMarc Buelens