Met laarzen uit polyurethaan is Bekina de concurrentie de volgende tien jaar te snel af.
...

Met laarzen uit polyurethaan is Bekina de concurrentie de volgende tien jaar te snel af.Wat is het verband tussen laarzen en cola ? Georges Vanderbeke, zaakvoerder van nv Bekina, weet er alles van. Wereldwijd is het bedrijf uit Kluisbergen immers de enige producent van laarzen uit polyurethaan. "In laarzen uit polyurethaan zit de toekomst voor de volgende tien jaar," daarvan is Vanderbeke overtuigd. De laarzen zijn een derde lichter dan andere laarzen, thermo-isolerend zijn ze veel efficiënter. Bovendien is polyurethaan veel bestendiger tegen chemicaliën. "Laarzen uit polyurethaan zijn vier keer duurder dan de gewone laarzen uit PVC, maar ze gaan zes keer langer mee." Voor de verkoop spitst Bekina zich toe op vier nichemarkten, met steeds eigen merknamen. De industrie krijgt gele laarzen, met de naam Steplite. In de voedingsnijverheid, de slachthuizen, zijn witte laarzen van Steplite Food te koop. De boer krijgt groene exemplaren van Agrilite, en voor de gewone consument ten slotte is er Litefield. "Wij hebben ons voordien steeds naar de professionelen gericht. Met Litefield gaan we voor de eerste keer naar de gewone consument. Litefield doet denken aan Cola Light, een licht, calorievrij product. Het is geen vulgair product, maar een laars waar je "u" tegen kan zeggen." Litefield richt zich in de eerste plaats naar jagers en vissers. 90 % van de laarzen uit polyurethaan wordt geëxporteerd naar alle continenten, waar Bekina werkt met lokale importeurs-distributeurs. De 90 % export geldt trouwens voor alle producten van Bekina, een bedrijf dat in 1996 een omzet haalde van 300 miljoen frank. Bekina maakt ook laarzen uit rubber, die door hun vuurvertragende eigenschap vooral aan brandweerlieden worden verkocht. Bekina is eveneens gespecialiseerd in kleurmengsels voor rubber. 98 % van de wereldproductie in rubber is zwart, de kleurrubber wordt gebruikt voor allerlei toepassingen. Van fopspenen tot profielen voor caravans. "Wij willen de specialist zijn in specialiteiten," verwijst Georges Vanderbeke naar de diverse nicheactiviteiten. Het bedrijf maakt nooit massaproducten, maar werkt steeds klantgericht. Op die manier wordt de concurrentie met lagelonenlanden geweerd. "Bekina beschikt over zeer gespecialiseerde technici, die gedeeltelijk zelf onze specialistische machines bouwen. Toch vertegenwoordigt het loon slechts 16 % in de productiekost." Bekina stelt 65 mensen tewerk. Het bedrijf, dat in 1962 werd opgericht door vader Denis en oom Donaat Vanderbeke, is nog steeds een 100 % familiebedrijf. GEORGES VANDERBEKE (BEKINA) Wereldwijd de enige producent van laarzen uit polyurethaan.