Niemand kan het succes ontkennen van het Belgische bedrijf Zetes, gespecialiseerd in het identificeren en traceren van producten en personen (via de elektronische identiteitskaart). Vijfentwintig jaar groei, meer dan 800 medewerkers in veertien landen, een recordjaar 2010... Oprichter en bedrijfsleider Alain Wirtz was niet voor niets een van de kandidaten die in aanmerking kwam om de Franstalige Manager van het Jaar 2010 te worden. Maar Wirtz haalde het niet. Hij kreeg niet genoe...

Niemand kan het succes ontkennen van het Belgische bedrijf Zetes, gespecialiseerd in het identificeren en traceren van producten en personen (via de elektronische identiteitskaart). Vijfentwintig jaar groei, meer dan 800 medewerkers in veertien landen, een recordjaar 2010... Oprichter en bedrijfsleider Alain Wirtz was niet voor niets een van de kandidaten die in aanmerking kwam om de Franstalige Manager van het Jaar 2010 te worden. Maar Wirtz haalde het niet. Hij kreeg niet genoeg stemmen van de lezers van Trends-Tendances. Mensen stemmen nu eenmaal voor merken die ze kennen. En Zetes is niet bepaald een merk dat bij het grote publiek een belletje doet rinkelen. "Onrechtstreeks profiteren particulieren wel van onze oplossingen, maar ze oefenen geen invloed uit op de business", zegt corporate marketingmanager Joke Aerts. "Als beursgenoteerd bedrijf moeten we natuurlijk wel communiceren met de investeerders en de media. En uiteraard zijn we ook gevoelig voor het beeld dat het grote publiek van ons heeft. Maar die doelgroep heeft geen prioriteit in ons marketingbudget." Toch treedt Zetes bij bepaalde gelegenheden en bij oplossingen die de consument meer aanspreken - zoals de Kids-ID, de elektronische identiteitskaart voor kinderen - graag naar buiten en richt zich samen met zijn partners tot het grote publiek. "Onze industriële oplossingen, bijvoorbeeld voor de distributie-, de transport- en de farmasector, zijn daarentegen zo specifiek en staan zo ver van het dagelijkse leven van de consument, dat we geen reden hebben om ons rechtstreeks tot hem te richten." Maar als de rekken bij Colruyt bijvoorbeeld altijd goed gevuld zijn en de vermelde prijzen overeenstemmen met de prijzen aan de kassa, is dat dankzij systemen die Zetes ontwikkelde. "We moeten onze informatie-inspanningen in de eerste plaats richten op wie betrokken is bij de logistieke keten. Dat doen we met nieuwsbrieven, conferenties, beurzen, en artikels en advertenties in de gespecialiseerde pers", zegt Aerts. De sociale media bieden wel de mogelijkheid om de actieradius uit te breiden. Zetes zet zijn eerste stappen op Twitter, dat uiteraard een meer gevarieerd publiek heeft. "Bij onze volgers zitten er zowel klanten als medewerkers, journalisten, partners en concurrenten." Aerts vindt twee dingen belangrijk: je moet op het juiste moment de juiste boodschap geven aan de juiste persoon. En je moet je beloftes waarmaken.