Groei met dubbele cijfers

De cd-verkoop daalt stelselmatig, terwijl vinyl de wind in de zeilen heeft. Volgens de Belgian Entertainment Association (BEA) is de platenverkoop in 2012 gedaald met 13,3 procent. Twee categorieën doen het daarentegen wel goed: downloads (+6,2%) en vinyl (+38,8%).
...

De cd-verkoop daalt stelselmatig, terwijl vinyl de wind in de zeilen heeft. Volgens de Belgian Entertainment Association (BEA) is de platenverkoop in 2012 gedaald met 13,3 procent. Twee categorieën doen het daarentegen wel goed: downloads (+6,2%) en vinyl (+38,8%). De wassende verkoopcijfers van platen verdienen wel enige nuancering. De vinylverkoop blijft marginaal. "Op het totale aantal verkochte albums in België, tellen we 7,8 miljoen cd's, 1,2 miljoen downloads en slechts 80.000 vinylplaten, of 1 procent van de verkoop", zegt Olivier Maeterlinck, voorzitter van de BEA. De lp-verkoop moet je dan nog eens opdelen in nieuwe albums en opnieuw uitgebrachte platen. In de Belgische vestigingen van de Franse keten Fnac doen de jongste elpees van David Bowie en Daft Punk het goed, net zoals heruitgaven van Much Against Everyone's Advice van Soulwax of The Wall van Pink Floyd. Jongeren gaan op zoek naar authenticiteit, naar een origineel product, zegt Olivier Maeterlinck. De zwarte vinylschijf is bovendien een mooi product met een hoog vintagegehalte, dat alles wat digitaal is de rug keer toekeert. "De trend om te digitaliseren, stimuleert het andere uiterste: unieke dragers bezitten", zegt Mathieu Ghyssel, commercieel directeur van Fnac België. De prijs van een elpee schommmelt rond 17 euro. Daarmee is de langspeelplaat duurder dan de cd, die gemiddeld zo'n 14 euro kost, of een mp3-download van 10 euro. Volgens Ghyssel is het vinyl waardevoller dan het plastic van de cd of de digitale mp3, en biedt vinyl melomanen een betere kwaliteit dan mp3's. "Vinyl wordt ook vaak verkocht met een code in de hoes waarmee je gratis het album kunt downloaden", legt Olivier Maeterlinck uit. Nu de vinylverkoop al enkele jaren in stijgende lijn gaat, groeit ook het aanbod. De grote meerderheid van belangrijke nieuwe platen wordt ook op vinyl uitgebracht. Fnac heeft zijn assortiment vinyl in de winkel uitgebreid, zegt Mathieu Ghyssel. "In 2012 steeg de omzet van vinyl met 45 procent, dat betekent dat onze negen winkels in België bijna 32.000 vinylplaten meer hebben verkocht dan het jaar ervoor. Eind juli bedroeg de groei 32 procent, met al 22.000 verkochte platen."VIVIANE DE LAVELEYE