1 Garage Swap

Gemeentebesturen leggen bouwprojecten een aantal parkeerplaatsen op. Maar ondergrondse parkings zijn duur en bieden geen oplossing voor mobiliteitsproblemen. "Je kunt beter een paar parkeerplekken inruilen voor duurzame mobiliteitsoplossingen zoals deelauto's, deelfietsen en toegang tot openbaar vervoer", zegt Kris Moonen van Garage Swap. "Je kunt ook in lokale, duurzame energieproductie voorzien om elektrische voertuigen op te laden." Dat is het idee achter zijn initiatief, dat steun krijgt van de provincie Vlaams-Brabant.
...

Gemeentebesturen leggen bouwprojecten een aantal parkeerplaatsen op. Maar ondergrondse parkings zijn duur en bieden geen oplossing voor mobiliteitsproblemen. "Je kunt beter een paar parkeerplekken inruilen voor duurzame mobiliteitsoplossingen zoals deelauto's, deelfietsen en toegang tot openbaar vervoer", zegt Kris Moonen van Garage Swap. "Je kunt ook in lokale, duurzame energieproductie voorzien om elektrische voertuigen op te laden." Dat is het idee achter zijn initiatief, dat steun krijgt van de provincie Vlaams-Brabant. "Projectontwikkelaars kunnen ons via de Garage Swap-website contacteren", zegt Kris Moonen. "Vervolgens werken wij duurzame oplossingen in mobiliteit en energie uit. We streven naar een win-winsituatie voor de bewoners, de projectontwikkelaar en het gemeentebestuur." Er lopen projecten in Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. De Nederlandse stichting Questionmark onderzoekt hoe duurzaam en gezond voedingsproducten zijn. Ze ontwikkelde apps die mensen wegwijs maken bij het boodschappen doen. De tools geven toegang tot een databank van meer dan 50.000 producten die verkocht worden in supermarkten in Nederland. Enkele daarvan hebben ook vestigingen in België: Albert Heijn, Aldi, Lidl, Spar en HEMA. De apps geven de producten met een duurzaamheidsscore, en geven aan of ze in een gezond voedingspatroon passen. "Je kunt in onze CheckIt-app boodschappenlijstjes maken en daarin slecht scorende artikelen laten vervangen door duurzamere en gezondere alternatieven", zegt woordvoerder Jurre Zwinkels. "Bij de beoordeling van de producten baseren we ons op internationaal en wetenschappelijk geaccepteerde standaarden." In 2015 staken verschillende partijen de koppen bij elkaar om het researchpark in Haasrode beter bereikbaar te maken. Daaruit vloeide M-app voort, een mobiele applicatie die het woon-werkverkeer van de werknemers op het bedrijventerrein in kaart bracht, ontwikkeld door de Universiteit Gent. M-app adviseerde efficiëntere routes, betere tijdstippen en alternatieve vervoersmiddelen op basis van de tijdsduur, de afstand of de CO2-uitstoot. Ook de bedrijven en overheden kregen informatie waarmee ze hun mobiliteitsplannen konden verbeteren. M-app paste in een tijdelijk proefproject dat eind vorig jaar afgesloten werd, maar krijgt misschien een nieuw leven in Brussel. Het platform is een kanshebber om de verkeersstromen in kaart te brengen tijdens de werken aan de Brusselse ring, die starten in 2019. "M-app kan dan alle informatie over mobiliteit in de regio bundelen voor bedrijven en particulieren", zegt Kasper Demol van Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant. "Bovendien kan hij alternatieven zoals de fiets of de tram voorstellen, maar misschien ook carpoolen of eventueel een kantoorbus." For Good is een initiatief van de architect Maarten Desmet en de handelsingenieur Koen Jaspers. Zij ontwikkelden een app die gebruikers helpt om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. "Driekwart daarvan wordt bepaald door hoe we bewegen, wonen en eten", weet Desmet. "For Good is het enige platform dat die drie aspecten koppelt. Er wordt gevraagd een aantal gegevens in te voeren die betrekking hebben op je mobiliteit en energieverbruik. Op termijn zal je je smart meter aan de app kunnen koppelen, zodat de meterstanden voor gas en elektriciteit automatisch bijgewerkt worden." "De app registreert al je verplaatsingen en detecteert welk vervoersmiddel je gebruikt", zegt Desmet. "De tool baseert zich nu nog op het consumptiepatroon van de gemiddelde Belg, maar de volgende versie zal je persoonlijke voedingsprofiel in kaart brengen. Gaandeweg krijg je ook een tweehonderdtal tips om duurzamer te leven." For Good krijgt steun van het incubatorprogramma Start it @kbc en is partner van het adviesbureau CO2logic. Verplaatsingen met de wagen kunnen vaak sneller en goedkoper met het openbaar of gedeeld vervoer. Olympus helpt bedrijven bij de samenstelling van mobiliteitspakketten voor hun werknemers. De bijbehorende app stemt voor een traject de trein, de tram, de bus, de metro, de deelauto, de deelfiets en de auto op elkaar af. In een moeite kun je tickets kopen bij de vervoersmaatschappijen NMBS, MIVB, De Lijn en TEC, maar ook voor een deelfiets van Blue-bike en Velo, een deelauto van Cambio en een parkeerplaats bij B-Parking. De Olympus-app werd jaren geleden ontwikkeld bij de NMBS, maar werd afgevoerd. Ex-werknemer Koen Van De Putte blies de tool eind 2015 nieuw leven in. Cambio, Taxistop en de VAB stapten mee in het avontuur. "Eenvoud en flexibiliteit zijn de sleutelwoorden", zegt Van De Putte. "De app maakt bijvoorbeeld het beheer mogelijk van een vooraf bepaald mobiliteitsbudget. Maandelijks krijgen de gebruiker en zijn werkgever één factuur." Zes leasingbedrijven bieden al mobiliteitsopties aan hun klanten aan via de Olympus-app. Carbon+Alt+Delete is een start-up van vier energiespecialisten die verbonden waren aan de KU Leuven. Met het webplatform kunnen particulieren hun CO2-emissie compenseren. Met een druk op de knop kun je die neutraliseren via het Europese emissiehandelssysteem voor bedrijven. Europa legt een limiet op aan de CO2-uitstoot van ondernemingen. Per extra ton moeten zij een emissiecertificaat kopen. Carbon+Alt+Delete slaagt erin particulieren emissiecertificaten te laten aankopen. Hoe meer certificaten opgekocht worden door particulieren, hoe minder er overblijven voor bedrijven. "Daardoor worden ze ook duurder. Misschien wel zo duur dat bedrijven liever investeren in schonere fabrieken dan in emissiecertificaten", hoopt medeoprichter Kenneth Van den Bergh. Via het webplatform is al 5280 ton CO2 geneutraliseerd, maar voorlopig is de compenseren-knop op de site gedeactiveerd. Dat komt omdat de Europese instanties overwegen het emissiehandelssysteem aan te passen. "Daardoor is het niet duidelijk of de impact van ons platform gegarandeerd blijft in de toekomst", verklaart Kenneth Van den Bergh. "Daarom evalueren we alternatieve compensatiemethodes."