Hoe werkt de technologie? "Onze technologie leert trams in stadskernen en treinen op industriële sites zelfstandig te rijden", zegt Niels Van Damme, de medeoprichter van OTIV. "Ze combineert radar- en camerasensoren met artificiële intelligentie om de omgeving van het voertuig te scannen. Ze voorspelt het gedrag van voetgangers, fietsers of wagens, en bestuurt de tram of trein op basis daarvan."
...

Hoe werkt de technologie? "Onze technologie leert trams in stadskernen en treinen op industriële sites zelfstandig te rijden", zegt Niels Van Damme, de medeoprichter van OTIV. "Ze combineert radar- en camerasensoren met artificiële intelligentie om de omgeving van het voertuig te scannen. Ze voorspelt het gedrag van voetgangers, fietsers of wagens, en bestuurt de tram of trein op basis daarvan." Hoe is het idee ontstaan? "Toen ik twee jaar geleden voor mijn studie industrieel ingenieur stage liep in Silicon Valley, kwam ik er in contact met wereldleiders in autonome technologie", vertelt Van Damme. "Daar bsefte ik dat de snelste manier om die technologie te gebruiken niet op de weg maar op het spoor is. Sinds februari 2020 bundelen we onze activiteiten in de besloten vennootschap OTIV." Hoe groot is de markt? "Alleen al in Europa nemen jaarlijks 9 miljard mensen de tram, worden via het spoor miljoenen tonnen goederen vervoerd op industriële sites en zijn er ruim 25.000 voertuigen in het verkeer", legt Van Damme uit. "Onze autonome technologie kan een belangrijke meerwaarde bieden op het gebied van veiligheid en efficiëntie." Hoe pakt OTIV dat concreet aan? "We implementeren onze technologie op het bestaande voertuigenpark", zegt handelsingenieur en medeoprichter Sam De Smet. "Zo krijgen onze klanten op de snelste en goedkoopste manier toegang tot de voordelen. Dankzij het gebruik van kant-en-klare hardware kunnen wij ons volledig toeleggen op de ontwikkeling van de software. In het najaar zijn verschillende proefprojecten gepland. De commercialisering start in 2021. " Welke steun krijgt OTIV? OTIV is gestart met eigen middelen en een investering van de accelerator imec.istart. De start-up zit ook in het netwerk van de accelerator Start it @kbc. "De rol van imec gaat evenwel veel verder dan louter financiering", zegt De Smet. "We kunnen ook rekenen op permanente begeleiding en krijgen toegang tot een groot internationaal netwerk van potentiële klanten, partners en andere oprichters. Momenteel zijn we ook op zoek naar een zaai-investering om ons team in de komende maanden uit te breiden van drie naar zes personen."