Driemaal goedkoper dan apotheekproducten

Met Neutral biedt Unilever een gamma van acht producten, zowel in persoonlijke verzorging als in wasmiddelen. De Neutral-producten zijn tot driemaal goedkoper dan parfumvrije producten die in de apotheek verkrijgbaar zijn, maar iets duurder dan het overige aanbod (een douchegel en een deodorant hebben een aanbevolen consumentenprijs van 3,99 euro).
...

Met Neutral biedt Unilever een gamma van acht producten, zowel in persoonlijke verzorging als in wasmiddelen. De Neutral-producten zijn tot driemaal goedkoper dan parfumvrije producten die in de apotheek verkrijgbaar zijn, maar iets duurder dan het overige aanbod (een douchegel en een deodorant hebben een aanbevolen consumentenprijs van 3,99 euro). De grote supermarkten en drogisterijketens als Di zijn de belangrijkste verkoopkanalen voor Neutral. Bij de apotheek zult u het niet vinden. De ketens moeten wel ruimte maken voor het gamma, maar volgens marketingmanager Valérie Morfitis zijn ze enthousiast. "We hebben een sterke positionering. Er waren in de supermarkten nog geen detergenten zonder parfum. Het gebeurt niet vaak dat er een product gelanceerd wordt dat in de supermarkt geen concurrentie heeft." Dove en Sanex komen in de buurt, maar bevatten toch wat parfum. Na Denemarken en Nederland krijgt nu ook België een gamma verzorgingsproducten en detergenten met nul procent parfum en nul procent kleurstoffen. Neutral is speciaal vervaardigd voor mensen met een allergie of een heel gevoelige huid. Zeep en shampoo hebben altijd een parfum, maar die ingrediënten zorgen soms voor een allergische reactie van de huid. "Mensen met huidproblemen zoeken producten zonder parfum", zegt Valérie Morfitis, marketing & shopper marketing manager van Unilever Benelux. Huidartsen zijn een belangrijk kanaal om Neutral bekend te maken. Zij kennen het product al. "Onze Nederlandse collega's zijn al jaren aanwezig op congressen van dermatologen in Vlaanderen. Neutral is al enige tijd bij Kruidvat verkrijgbaar door leveringen vanuit Nederland," zegt marketingmanager Valérie Morfitis. "We zullen de dermatologen nu rechtstreeks vanuit de Belgische organisatie benaderen. We ondersteunen hen door staaltjes beschikbaar te stellen. We weten dat consumenten met allergieproblemen niet snel van product veranderen en dat staaltjes belangrijk zijn om het product te kunnen testen." Televisie wordt een belangrijk medium in de communicatie van Neutral. Er komt een campagne om in de eerste plaats het merk en zijn troeven (geen parfum en geen kleurstoffen) bekend te maken. Op een website kunnen gebruikers staaltjes aanvragen. Ook direct marketing en reclame in de winkels moeten de producten in de kijker werken. AD VAN POPPEL