P R Force verzorgt de communicatie van bedrijven, organisaties en overheden voor verschillende doelgroepen zoals media, klanten, investeerders en medewerkers.
...

P R Force verzorgt de communicatie van bedrijven, organisaties en overheden voor verschillende doelgroepen zoals media, klanten, investeerders en medewerkers. "Sinds het begin hebben we aan het bedrijfsleven duidelijk gemaakt dat communicatie niet alleen noodzakelijk maar ook rendabel is," zegt Johnny Kegels. Hij richtte in 1990 PR Force op, enkele jaren later kwamen twee vennoten, Dirk Janssen en Lieven Stas, het bedrijf versterken. De kantoren in Brussel en Amsterdam stellen 45 medewerkers tewerk. Vorig jaar realiseerde PR Force een geconsolideerde omzet van 5,82 miljoen euro, een stijging met 39% tegenover het jaar voordien. De voorbije vijf jaar groeide PR Force gemiddeld zo'n 70%. Het succes van PR Force is te danken aan een aantal factoren, stelt Johnny Kegels. "Onze consultants beschikken over een verschillende achtergrond. Voor iedere opdracht stellen we een specifiek team samen. De klant weet dat zeker te waarderen: de consultants kunnen meepraten over de sector en de klant hoeft zijn vak niet van nul uit te leggen."PR Force is ook het enige pr- en communicatiebureau dat met een resultaatsverbintenis werkt. Worden de vooropgestelde resultaten niet gehaald, dan hoeft de klant niets te betalen. "Die resultaatsverbintenis is geen verkoopargument, maar een filosofie," zegt Kegels. "Waarom doet een bedrijf een beroep op een pr-bureau? Om de toegevoegde waarde en om resultaten te behalen. We nemen daarin onze verantwoordelijkheid op: wat we beloofd hebben, doen we ook." De firma houdt blijkbaar ook de werknemers gelukkig. Het personeelsverloop is teruggedrongen tot 6%, een stuk lager dan de 10% die in de sector gangbaar is.Ondanks de laagconjunctuur zit communicatie nog altijd in de lift. Sommige klanten hebben hun budgetten in het vierde kwartaal van 2001 bevroren, maar uitstel betekent geenszins afstel. Kegels: "We hebben het voordeel dat we relatief anticyclisch zijn. We zien wel enkele verschuivingen binnen de discipline. Een klant die vroeger pr gebruikte voor het imago van het bedrijf, zal ons nu eerder inschakelen om de verkoop te ondersteunen. In de toekomst krijgen we misschien minder opdrachten voor beursintroducties, maar des te meer om de communicatie bij een fusie of overname te verzorgen."M.D.V. [{ssquf}]PR FORCE NVeuro20001996Omzet1.999.31197.968Cashflow538.64725.806Personeel233,7