ZE BLIJVEN PLAKKEN

Etiketten worden steeds meer een marketinginstrument. Desmedt Etiketten specialiseert zich in grote series met een hoge toegevoegde waarde.

Het nog steeds familiale bedrijf Desmedt Etiketten heeft de geschiedenis van de wijk waarin het gelegen is sterk bepaald. In 1889 stichtte François Desmedt in het Anderlechtse Kuregem een bedrijf voor de goudwarmdruk op leder. Vandaag, bijna 110 jaar later, is die initiële activiteit volledig verdwenen. “Maar we zijn nog steeds actief in de wijk,” meldt Simone Desmedt, zaakvoerder uit de derde generatie, zelfverzekerd. “De renovatie van Kuregem, op twee minuten van het Zuidstation, is volop aan de gang. En de ruimte die we nodig hebben, vinden we toch moeilijk elders.”

Desmedt Etiketten, dat tekent voor een kwart miljard frank omzet en een jaarlijkse groei van 10% – het sectorgemiddelde bedraagt maar 2% -, heeft forse uitbreidingsplannen. Het bedrijf kocht een leegstaand gebouw naast het bestaande pand, en neemt dat volgend jaar in gebruik. Daarmee klimt de beschikbare ruimte voor de 45 werknemers naar een oppervlakte van 5000 vierkante meter.

Dit alles opent gezonde perspectieven voor Desmedt Etiketten. Sinds 1935 werpt de nv zich op de etikettenindustrie. Al in de jaren veertig werd geopteerd voor zelfklevende etiketten. “We specialiseren ons in flexodruk-etiketten,” weet commercieel directeur Giel Daalderop. “We waren in 1980 de eerste onderneming die dat systeem in België invoerde. Ook de techniek van de UV-flexo hebben wij in 1994 als primeur geïntroduceerd.”

Etiketten worden steeds meer als marketinginstrument gebruikt. Desmedt Etiketten probeert in die markt mee te spelen door middel van grote series met een hoge toegevoegde waarde. “We sleepten al heel wat prijzen in de wacht voor de drukkwaliteit van onze achtkleurenetiketten,” zegt Simone Desmedt. “Bovendien hebben we een eigen repro- en prepressafdeling. We hebben dus alles in huis, en maken geregeld zelf de ontwerpen voor de klant.”

De voedingsindustrie is verantwoordelik voor 40% van Desmedts omzet. Cosmetica en chemie maken elk 20%, de farmacie 15%. Een tiende van de productie wordt naar Frankrijk en Nederland geëxporteerd. De knowhow schuilt onder meer in etiketten met speciale inkt voor bloedzakjes, bestand tegen insijpeling. Of in coupons die langs beide zijden worden beschreven en aan de achterkant een geneutraliseerde zone hebben. Die uitgebreide vakkennis en de kwaliteit van het interne werk leverden Desmedt Etiketten, als tweede in zijn sector, zopas een Iso 9002-kwaliteitscertificaat op.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content