Nee, hij vliegt niet op zaterdag 11 september. "Ik heb voorlopig geen vlucht gepland. Maar vorig jaar vloog ik voor een zakenreis." Ulrich Schulte-Strathaus, secretaris-generaal van de Association of European Airlines, de lobbyvereniging die 31 Europese luchtvaartmaatschappijen groepeert, verwacht nochtans geen aanslag op 11 september. "Ik maak nooit voorspellingen. Maar ik heb geen weet van een specifieke dreiging die zou wijzen op een ...

Nee, hij vliegt niet op zaterdag 11 september. "Ik heb voorlopig geen vlucht gepland. Maar vorig jaar vloog ik voor een zakenreis." Ulrich Schulte-Strathaus, secretaris-generaal van de Association of European Airlines, de lobbyvereniging die 31 Europese luchtvaartmaatschappijen groepeert, verwacht nochtans geen aanslag op 11 september. "Ik maak nooit voorspellingen. Maar ik heb geen weet van een specifieke dreiging die zou wijzen op een nieuwe aanslag." ULRICH SCHULTE-STRATHAUS (ASSOCIATION OF EUROPEAN AIRLINES). "In de loop van 2003 groeide het passagiersvolume met 1 %. In 2004 verwachten we een groei van 7,5 %. Het passagiersverkeer trekt dus aan. Maar nu hangt veel af van de evolutie van de olieprijzen. Zodra de olieprijs boven de 33 dollar per vat stijgt, maakt de luchtvaart verlies. Een niveau van 40 dollar en meer is dus veel te hoog. Daarnaast is er de blijvende achteruitgang van de gemiddelde prijs per ticket. In 2003 dook die met een tiende. Passagiers kiezen steeds meer voor budgetmaatschappijen. Die hebben vandaag 16 % marktaandeel, het potentieel bedraagt één derde. Als je als traditionele carrier wil overleven, moet je dus heel scherp focussen. "In België heb je zo'n voorbeeld. SN Brussels Airlines koos een uitgekiend marktsegment. Hij gooide alle overbodige kosten overboord. Zelfs bij een dalende ticketprijs maakt de carrier winst. Hij is kostenefficiënt, het aantal passagiers klimt sterk. Die Belgische luchtvaartmaatschappij heeft uitstekende marketingmensen." SCHULTE-STRATHAUS. "Dat willen we allemaal, niet? ( lacht). Ach, dreigen behoort tot het normale spel van onderhandelingen tussen management en werknemers." SCHULTE-STRATHAUS. "Brussel heeft vandaag een probleem. De hele infrastructuur werd gebouwd in functie van Sabena en de verwachte groei van die carrier. Het resultaat is een te grote luchthaven, die nog steeds op zoek is naar een nieuwe netwerkcarrier van de grootte van Sabena. Maar de luchthavenuitbater staat voor een strategische keuze. Ofwel willen ze de businesspassagier, ofwel de lagetarievenpassagier. Een zakenreiziger wil zo snel mogelijk weg uit een luchthaven. De lagetarievenpassagier kan, met het geld dat hij bespaart door zijn goedkoper ticket, gaan shoppen op de luchthaven." SCHULTE-STRATHAUS. "Waarom niet? Als beide daarmee akkoord gaan?" W.R."In 2004 verwacht de luchtvaartsector een groei van 7,5 %."