Een zakenreis boeken is een beetje als terugkeren naar het predigitale tijdperk. Misschien moet je bellen naar een reiskantoor, of misschien moet je een rist bonnetjes, facturen en rekeningen binnenbrengen na je reis. Offline primeert nog altijd.
...

Een zakenreis boeken is een beetje als terugkeren naar het predigitale tijdperk. Misschien moet je bellen naar een reiskantoor, of misschien moet je een rist bonnetjes, facturen en rekeningen binnenbrengen na je reis. Offline primeert nog altijd. Die wirwar wil Rydoo Travel digitaal ontwarren. Rydoo (het voormalige Xpenditure) kennen we vooral als het bedrijf dat onkostennota's digitaliseerde en in 2017 werd overgenomen door de Franse multinational Sodexo. De medeoprichters Boris Bogaert en Wim Derkinderen zijn actief gebleven in het bedrijf, om voort te groeien vanuit de thuisbasis Mechelen, ditmaal in de markt van de zakenreizen. "Het model van spelers zoals Uber is een groot voorbeeld voor ons omdat ze gebruiksgemak creëren. Je regelt en betaalt alles via de app", vertelt Boris Bogaert, de operationeel directeur en medeoprichter van Rydoo. "Dezelfde ervaring willen we aanbieden voor zakenreizen. We onderzochten die markt en zagen dat tot 60 procent van de zakenreizen nog offline wordt geboekt. Particulieren doen 95 procent van hun boekingen online." De markt van de zakenreizen loopt niet enkel achter, hij is ook groot. In 2013 berekende Toerisme Vlaanderen dat meeting- en congrestoerisme alleen al 1,41 miljard euro bijdroeg aan de Vlaamse markt. De Global Business Travel Association schatte dat de zakenreissector in 2017 globaal 1,7 biljoen dollar waard was. Rydoo wil die markt inpalmen door een vlotte digitale ervaring te bieden. "Het begint bij het zoeken van een reis. Op ons platform kun je vliegtuigtickets, lokaal vervoer en hotels boeken, allemaal volgens de voorkeuren van het bedrijf", legt Wim Derkinderen uit, de commercieel directeur van Rydoo. "Maar je kan ook uitgebreide persoonlijke voorkeuren aanduiden. Stel dat je graag musea bezoekt na je businessmeetings. Dan vinden wij een hotel dat dicht bij de meeting én het museum ligt. Zodra alles geboekt en goedgekeurd is, krijgt de klant digitale vouchers en gaat alles digitaal. Je hebt geen instapkaart meer nodig, je hoeft niets meer te betalen of te tekenen in het hotel." "Wat Rydoo doet, is zeker veelbelovend", meent Vicky Steylaerts, opleidingsmanager en onderzoeker rond toerisme bij de hogeschool Thomas More. "Het schudt het landschap door elkaar en zijn aanpak heeft veel potentieel om zakenreizen te vernieuwen. Rydoo en vergelijkbare diensten maken heel veel zaken makkelijker. Dat zou weleens een serieuze bedreiging kunnen vormen voor de grote spelers op die markt van zakenreizen." De traditionele spelers zijn agentschappen zoals Uniglobe Travel, een Canadese groep met een sterke aanwezigheid in België, en BCD Travel, een Nederlandse groep met kantoren in 109 landen. Dat soort bedrijven zijn giganten in vergelijking met het kleinere Rydoo, maar ze zitten vaak vast in een traditionele werkwijze die steunt op persoonlijk contact en kantoren. "Het voordeel van een groot kantoor is natuurlijk dat je altijd iemand kunt bellen", zegt Steylaerts. "Die human touch is vooral belangrijk wanneer iets misgaat." Rydoo is al lang geen kleine start-up meer. De kmo telt een driehonderdtal werknemers, van wie een groot deel werkt in het kantoor in Mechelen. In 2017 nam de grote Franse multinational Sodexo het bedrijf over. Omdat Sodexo beursgenoteerd is, kan Rydoo geen omzetcijfers geven. In het rapport met de cijfers voor het eerste kwartaal van 2019 schrijft Sodexo wel dat de commercialisering van Rydoo een "heel sterke start" kent. Rydoo blijft voorlopig een aparte entiteit in Sodexo, met een CEO van het nieuwe moederbedrijf. De twee oprichters van Rydoo noemen de samenwerking een voorbeeld van een corp-up. Dat is start-upjargon om aan te geven dat een bedrijf de voordelen van een kleine, wendbare start-up combineert met de bescherming van een groot bedrijf. De overname paste in het plan van Bogaert en Derkinderen om zich op de toerismemarkt te richten. "We zagen dat we die markt nodig hadden om echt groot te worden", vertelt Bogaert. "Die markt groeit en wordt gedomineerd door erg grote spelers. Tegelijk komen nieuwe start-ups opzetten. We hadden verschillende opties om die situatie aan te pakken. Een eerste was een grote kapitaalronde te doen, zodat we een reisbedrijf zouden kunnen overnemen. De tweede optie was het product simpelweg intern te ontwikkelen. Beide scenario's zouden ons erg veel tijd gekost hebben. Toen kwam Sodexo. Het had dezelfde visie als wij en stond op het punt een reisstart-up over te nemen. Er was meteen een klik." Sodexo nam Rydoo over en kocht een Poolse reisstart-up die de technologie in huis had die Rydoo nodig had. De Poolse start-up iAlbatros werd bij Rydoo ondergebracht. Door te kiezen voor Sodexo had Rydoo meteen een softwareproduct voor de zakenreismarkt én klanten. "Het was een no-brainer omdat we zo verschillende jaren werk konden overslaan. Tegelijk gaf Sodexo ons de vrijheid onze flexibiliteit te behouden. Het is enorm sterk in ons te laten doen waar we goed in zijn en tegelijk ons te ondersteunen. Dat heeft Rydoo erg doen versnellen." Die boost heeft het waarschijnlijk ook nodig. Almaar meer start-ups nemen de reismarkt in het vizier. Er duiken concurrenten op met vergelijkbare producten. Een voorbeeld is Concur, een vergelijkbaar initiatief van de Amerikaanse softwaregigant SAP. Niettemin blijft het Mechelse bedrijf ambitieus. Het is volgens Boris Bogaert niet altijd even bekend, maar er beweegt heel wat in de markt van de zakenreisen. "We willen geen speler zijn die enkel lokaal groot is", besluit Bogaert. "We mikken op een plaats in de top drie van de wereld."