GEZONDHEIDSINFORMATIE
...

GEZONDHEIDSINFORMATIEOok in Japan stijgt de gemiddelde leeftijd met het groeiend aantal bejaarden. De Japanse senioren zijn net als bij ons bekommerd om hun gezondheid en verlangen dat een hoop vragen worden beantwoord zonder daarom een dokter te moeten raadplegen. Dat heeft in Japan geleid tot een nieuwe dienstverlening : telefonische informatie over gezondheidsvragen.De firma T-PEC KK is marktleider. Voor een informatiedienst die 24 uur op 24 bedrijvig is, heeft het bedrijf 115 dokters en verpleegkundigen in dienst. De grootste klanten zijn de ziekenfondsen die hun leden deze dienstverlening gratis aanbieden en op die manier terugbetalingskosten besparen.Ook de Japanse veiligheidsfirma Secom biedt zijn klanten, onder wie talrijke senioren, een dergelijke dienstverlening aan. De medische uitgeverij Hoken Dojinsha KK heeft eveneens een hotline voor medische informatie opgericht.Bron : Trendletter, 4/95.GOEDKOPE VERKEERS- KONTROLEOm het hoofd te bieden aan de verkeersproblemen poogt men ingewikkelde systemen uit te werken om het wagenpark in goede banen te leiden. Sommige voorgestelde systemen zouden miljoenen kosten aan openbare uitrusting van camera's. Ook de bestuurders zelf zouden een aardige stuiver moeten bijdragen. Zo zou de uitrusting van Franse wagens met het Carminat-systeem van Renault aan elke bestuurder om en bij de 15.000 FF (90.000 frank) kosten. Daarbij komt nog een jaarlijks abonnement.De Franse uitvinder Claude Crinon biedt een goedkopere oplossing aan. Vijf jaar geleden nam hij reeds een brevet op Badet (balises pour automobilistes à détection électromagnétique de trafic). Dit systeem zou amper 350 FF (2100 frank) aan de bestuurder kosten. Badet omvat een aantal uitzendposten langs de wegen die radiosignalen uitzendt naar de auto's.De wagens beschikken over een ontvanger met zo'n 200 boodschappen in zijn geheugen. Als een auto een uitzendpost voorbij rijdt, wordt een kode opgevangen waarna de ontvanger in zijn geheugen de passende boodschap opzoekt en weergeeft op een schermpje. Momenteel zoekt de uitvinder partners om zijn uitvinding verder te ontwikkelen en het systeem marktrijp te maken. Claude Crinon - 36, rue Monfray, 94000 Crétiel. Tel : 0033/48.99.23.58.Bron : idées lucratives, mars/avril/mai 1995, Editions Selz SA, 1, place du Lycée, 6800 Colmar.AANRAAKSCHERMIn talrijke winkels behoort de goede oude catalogus definitief tot het verleden. In plaats van zo'n werk door te nemen, kan de klant b.v. platentitels zoeken op een aanraakscherm met behulp van zijn vingers. Een dergelijk archiveringssysteem is Muze. Een cd-rom en een harde schijf bevatten 100.000 platentitels.Volgens hetzelfde principe werkt Music Master, een multimedia-automaat van de firma Pixelpark Multimedia. Met het aanraakscherm kan de gebruiker 60.000 titels doorsnuffelen. Het toestel kan zelfs onmiddellijk een duizendtal songs en videoclips afspelen. De automaat van Pixelpark kost van 1 tot 1,4 miljoen frank naargelang van het model.Muze Inc., 35 Broadway, Brooklyn, NY 11211, USA. Tel : 001-718/486.87.88.Pixelpark Multimedia, Reuchlinstr. 10, 10553 Berlijn, Duitsland. Tel : 0049-30/349.813. AUTOMATENAutomaten voor goederen en diensten zijn in opmars in deze periode dat lonen duur zijn. In talrijke aankondigingen zoeken fabrikanten van automaten partners om toestellen te installeren en te onderhouden. Voornamelijk automaten van fastfood hebben de wind in de zeilen. Betaling gebeurt met bankkaarten of -biljetten.In Japan halen de installateurs van automaten een jaarlijkse omzet van 640 miljard frank. Een Japanse fabrikant heeft recent zelfs de eerste automaat voor juwelen voorgesteld. Voor 600 frank kan je een paar oorbellen uit een toestel draaien. Een halssnoer van gekweekte parels kost 8500 frank.Misschien wat verbluffend en veelbelovend is de nieuwigheid uit de Verenigde Staten van een automaat die tegen enkele muntstukken van een kleurennegatief een mooie foto afdrukt. Je kan tot zes negatieven in de automaat schuiven, een fotoformaat kiezen en het toestel aan het werk zetten. Vijf minuten later komen de foto's uit het toestel geschoven tegen de prijs van 2,50 tot 10 dollar (75 tot 300 frank).De foto-automaat zelf kost 50.000 dollar (1,5 miljoen frank). De marktkansen van zo'n toestel lijken goed, vooral omdat de automaten 24 uur op 24 uur bedrijvig zijn.FAN BAGIn stadia en tijdens rockkoncerten moet het publiek vaak onder weinig komfortabele omstandigheden het schouwspel volgen. Om het zitkomfort te verbeteren, heeft de Amerikaanse firma World Wide Games Fan Bag uitgebracht.Fan Bag lijkt op een valiesje, maar bij het openen kan het worden omgetoverd tot een heus zeteltje met zitkussen. De fabrikant heeft zelfs een voetsteun aangebracht. Onder de zetel is er plaats voor een deken, een hapje, drank, een verrekijker en een fototoestel. De prijs bedraagt 2100 frank. In de Verenigde Staten wordt de Fan Bag als zoete broodjes verkocht. World Wide Games, P.O. Box 517, Colchester, CT 06415-507, USA. Tel : 001-203/537.23.25. Fax : 001-203/537.28.66.SWINGENDE KONTAKTENOm de relaties tussen beginnende popgroepen en platenmaatschappijen te verbeteren, heeft de Duitser Thomas Christiani uit Hamburg de firma IDPC opgericht. Hij verzamelt opnamen van verscheidene groepen, zangers en zangeressen waaruit een demo-cd wordt gemaakt met bijgevoegde informatie over de muzikanten. Het geheel wordt dan naar de show-business verzonden.Volgens Thomas Christiani verkiezen platenmaatschappijen een cd boven bandjes die moeten worden gemanipuleerd. Voor muzikanten is de cd een goede zaak. In plaats van 60.000 frank uit te geven voor de produktie en verzending van 500 cassettes, prijken zij op de demo-cd voor 18.000 frank. Ook voor IDPC is de zaak rendabel. Elke cd brengt ruim 280.000 frank op. De gemiddelde winst beloopt 100.000 frank per cd.Bron : idées lucratives, janv./févr. 1995, Editions Selz SA, 1, place du Lycée, 6800 Colmar.RIJDENDE VIDEO'SZijwanden van vrachtwagens worden zowat overal ter wereld voor reklame gebruikt. Maar in Japan heeft men van de statische teksten en tekeningen bewegende beelden gemaakt. De beeldschermen meten 3 op 4 meter. Dat zijn ideale afmetingen voor reklamevideofilmpjes.Japanse ondernemingen verhuren de rollende reklame per dag, chauffeur inbegrepen. Er wordt ook ondersteuning verleend bij het maken van gepaste reklamefilmpjes. De videovrachtwagens zijn zeer geschikt om rond te toeren in druk stadsverkeer of in de buurt van grote tentoonstellingscentra.NACHTARBEIDOnderzoekingen aan de Harvard Medical School hebben aangetoond dat men met behulp van hel kunstlicht de hersenen kan misleiden en zelfs kan doen geloven dat het dag is. Het gevolg is dat de vermoeidheid van mensen zou verdwijnen. Zo'n lichtterapie met juist bepaalde lichtinvloeden zou binnen een periode van drie dagen een aanpassing aan nachtarbeid mogelijk maken.De Amerikaanse firma Sun Box Co. in Gaithersburg verricht pionierswerk inzake lichtterapie. Deze firma heeft zich onder meer gespecializeerd in toestellen die de aanpassing vergemakkelijken van het lichaam aan nachtarbeid.Dergelijk toestel is b.v. een lichtkast ter grootte van een valiesje dat op de werktafel wordt opengeklapt terwijl men rustig verderwerkt. Na 15 tot 30 minuten is men klaar voor nachtarbeid. De toestellen kosten tussen 350 en 500 dollar (10.500 en 15.000 frank).Sun Box Co., Gaithersburg, Maryland, USA, Tel : 001-301/869.5980, Fax : 001-301/977.22.81. GUIDO SWILLENVERKEERSKONTROLE Verkeersstroom kan goedkoop opgelost worden.JUWELEN Kunnen nu zelfs uit de automaat gehaald worden.