HANDGESCHREVEN REKLAME. En software voor managers
...

HANDGESCHREVEN REKLAME. En software voor managersDe 18-jarige Oostenrijker Peter Lukas heeft een gat in de markt aangeboord : handgeschreven reklame. Een jaar geleden begon de toen 17-jarige ondernemer met zijn bedrijvigheid. Momenteel leveren 65 personen (vooral huisvrouwen) thuiswerk voor allerhande reklame-akties van firma's tegen 300 frank per uur of meer. Met de hand schrijven de dames ofwel adressen ofwel volledige reklamebrieven. Zijn tarieven voor direct mailing variëren van 1 tot 6 frank per regel.De zelfbewuste ondernemer had zeer scherpzinnig vastgesteld dat mensen die altijd thuisbestelde reklame weigeren of niet eens openen, daarop twee uitzonderingen maken : te betalen rekeningen en persoonlijke brieven. Het sukses van zijn zakenidee bevestigt zijn veronderstelling. Het eerste jaar behaalde hij een omzet van 830.000 frankMaar Peter Lukas heeft nog een andere pijl op zijn zakenboog, die zelfs tweemaal zoveel opbrengt. Hij schrijft software ten behoeve van managers. Deze bedrijvigheid heeft hem 1,8 miljoen frank opgebracht, waarvan 840.000 frank winst.Bron : idées lucratives, Editions Selz SA, 1, place du Lycée, 6800 Colmar, Frankrijk. Tel : 0033/89.24.04.64, Fax : 0033/89.23.58.27.SCHOLIERENHULP. Een mogelijke marktIn Duitsland is scholierenhulp al enige jaren stevig uitgegroeid. Niet minder dan 600 bedrijven (daaronder zitten wel 400 franchisepartners) zijn bedrijvig.De jaarlijkse omzet per franchisebedrijf bedraagt om en bij de 125.000 DM (2,5 miljoen frank). Alle bedrijven samengeteld haalt scholierenhulp een omzet van 50 miljoen DM (1 miljard frank) per jaar.ZANDKASTELEN. Kunnen geld opbrengenDe Amerikaanse aannemer Gerry Kirk werkt altijd aan zee. Hij bouwt geen hotels maar bouwt met zijn personeel reuzegrote zandburchten. Opdrachtgevers zijn doorgaans toerismebureaus of grote firma's. Op zijn veertigste stopte Kirk met zijn job als vliegtuigontwerper. Als hobby begon hij met enkele vrienden op het strand zandkastelen te bouwen. Vooraleer de vloed hun kunstwerk ineen deed storten, nam hij enkele foto's."De toeschouwers stelden biezonder belang in de machtige zandburchten, " vertelt Kirk, "maar het duurde nog lang vooraleer ik daarvan kon leven. " Na tien jaar kunstwerken in zand behaalde hij in 1993 een omzet van 20 miljoen frank.Aanvankelijk verliepen de zaken uitsluitend via persoonlijke kontakten. Inmiddels heeft hij al het hoogste zandkasteel ter wereld opgetrokken : een gebouw met vijf verdiepingen., dat hij "Introduktie in het Sprookjesland" noemde."Mijn arbeid is geen kinderspel, " waarschuwt Kirk, "je moet werkelijk over architektenkennis beschikken. Alles wordt streng volgens plan uitgevoerd. Dan worden machines en kranen ingezet. Als het zand is samengeperst, leggen beeldhouwers de laatste hand aan de burcht.Kirk rekent per werkdag minimaal 1000 dollar (32.000 frank). Daarmee betaalt hij de machines en zijn zelfstandige medewerkers. De inwijding van een zandburcht is een echt volksfeest wat ook nog geld opbrengt door de verkoop van T-shirts en baseballpetjes.Gerry Kirk, Sand Sculptors International, Office 304, Pacific Ave., SolanaBeach, CA 92075, USA, Tel : 001/619-481.02.52.COMPUTER-ERGONOMIE. Gewrichten en ogenHet Japanse Wellnet Inc. heeft beschermers voor de handgewrichten ontwikkeld die over beide handen worden aangetrokken. Het materiaal bestaat uit een soort flanel dat de huid noch opwarmt, noch vochtig maakt. Deze "Carpal Tunnel Wrist Brace" is wasbaar en kost in Japan ongeveer 2400 frank.En het Japanse Matsukyu Co. heeft een optisch toestel ontwikkeld, de "Megatore", om de ogen te ontspannen. Het toestel wordt zoals een verrekijker voor de open of gesloten ogen gehouden. Deze ogentraining moet driemaal per dag gedurende tien minuten worden beoefend. In Japan kost het toestel ongeveer 15.000 frankWellnet Inc., 1-9-19 Ginza, Chuo-ku, Tokyo, Japan, Tel : 0081/3-35.623.688, Fax : 0081/3-35.626.334.Matsukyu Co., 4-6-7, Nishi Shinkoiwa, Katsushika-ku, Tokyo, Japan, Tel : 0081/3-36.941.213, Fax : 0081/3-36.941.213.KANTOORGELUIDEN. Voor thuiswerkersOmdat het achtergrondgeluid van spelende kinderen bij thuiswerk een minder goede indruk geeft, heeft de Amerikaanse Laura Newman daar een mouw aangepast door Office Chatter op te richten. In amper vier maanden verkocht zij 3000 cassettes met achtergrondgeluiden van kantoren tegen de prijs van 570 frank per bandje. Haar omzet wordt op 1,5 miljoen frank geraamd, waarvan ruim 500.000 frank winst.Op haar eerste cassette waren nog stemmen te horen, maar die zijn totaal verdwenen op de tweede cassette omwille van de internationalizering van Office Chatter. Engelstalige stemmen zouden immers moeilijk kunnen op Duitse, Franse of Spaanse markten."De imitatie van rinkelende telefoons, typen op toetsenborden, enz. is in elk geval haast volmaakt, " zegt Laura Newman. Soms vraagt een gespreksgenoot aan de telefoon of ik niet eerst de andere telefoon wil beantwoorden.Vandaag heeft de onderneemster haar eigen bandjes niet langer nodig, want de bedrijvigheid van Office Chatter is echt. Zij werkt nu vanuit New York met drie werknemers. Bron : idées lucratives, Editions Selz SA, 1, place du Lycée, 6800 Colmar, Frankrijk. Tel : 0033/89.24.04.64, Fax : 0033/89.23.58.27.ZELFBOUW. Kwestie van marketingOm een grote groep van mogelijke bouwheren met een lager inkomen aan te spreken en zwartwerk te kortwieken, heeft de Duitse bouwfirma Garbersbau in Rettmer bij Lüneburg zelfbouw als suksesvol marketinginstrument ontwikkeld. Garbersbau stelt dat tot 43 procent op de bouwkosten kan worden bespaard.Wat je als bouwheer zelf aankunt, doe je zelf, voor de rest kan je steeds bij Garbersbau terecht. De firma zorgt desgewenst voor alle bouwmaterialen en vaklui. Ook het plan en de grondwerken worden ondersteund.Garbersbau zegt met deze vorm van marketing de bedrijvigheid nieuw leven te hebben ingeblazen. "Zwarte gaten" vallen weg. Bij een bouwprojekt van 4 miljoen frank vloeit 2,4 miljoen in de kassa van de bouwfirma.Bron : Die Geschäftsidee V/94, Theodor-Heuss-Str. 4, 53177 Bonn, Duitsland.MULTIMEDIA IN DE AUTO. Met onderhoudsprogrammaIn Japan bestaan al sinds 1990 toestellen voor autonavigatie. Je voert je eindbestemming in en de wegen worden op een beeldschermkaartje getoond. Je huidige wagenpositie wordt met behulp van Amerikaanse satellieten exact berekend. In 1994 werden in Japan tussen de 300.000 en de 400.000 navigatietoestellen verkocht. Dat is tweemaal zoveel als in 1993. Prijsdalingen hebben de markt nog verder opengebroken. Marktleider Sony bracht begin november een toestel uit tegen een prijs van 44.000 frank. Twee jaar geleden was dat nog 140.000 frank.Bovendien hebben de Japanners multimediatoepassingen voor de auto ontdekt. Het scherm van de navigatiecomputer wordt omgetoverd tot een sprekend onderhoudsboekje. In juni 1994 bracht Sony in Japan ook een draagbaar tv-toestel uit met een navigatieprogramma, de TeleNavi. De prijs ligt om en bij de 50.000 frank. Aanvankelijk werd een maandelijkse produktie van 10.000 eenheden gepland. Inmiddels is die produktie al opgevoerd tot 30.000 per maand.BOODSCHAPPEN. Vervangen telefoonmuziekjesIn de Verenigde Staten kent Digital Message Systems Corp. (DMS) veel bijval met een biezonder digitaal systeem dat onmiddellijk aktief wordt wanneer mensen opbellen en de lijn bezet is. In plaats van de wachtenden stilte of muziek aan te bieden, krijgen zij zinvolle boodschappen over de onderneming te horen. Copywriters van DMS schrijven originele teksten voor kliënten.Volgens DMS-bedrijfsleider John Manrique doen boodschappen het inhaken van de hoorn met 80 procent verminderen. Opbellers zijn bereid tot 130 procent langer te wachten vooraleer in te haken. Bovendien worden 15 tot 35 procent van de opbellers aangepord om bijkomende produkten of diensten te kopen.Digital Message Systems Corp., Tel : 001/800-526.1446.GUIDO SWILLEN SCHOLIERENHULP Een groeiende markt.BOODSCHAPPEN IN PLAATS VAN WACHTMUZIEKJES Een zinvolle mededeling over het bedrijf of over de produkten houdt de bellers langer aan het toestel, en kan zelfs de verkoop stimuleren.