YES, WE CAN

Ik ben op dit moment op terugreis van onze vestiging in Suzhou in China, waar we naar jaarlijkse gewoonte het Chinees Nieuwjaar gevierd hebben. Ditmaal vierden we met een 300-tal collega’s het jaar van de geit (al spreken mijn collega’s in China liever van het jaar van het schaap). Het voordeel van een langeafstandsvlucht is dat je dan ook tijd hebt om een column te schrijven, al doe ik dit maar eenmalig voor de 40ste verjaardag van Trends. Van harte proficiat trouwens.

We hebben deze maand ook zelf een verjaardag te vieren, want het is deze maand precies twintig jaar geleden dat onze eerste weefmachine in China van de band rolde. Onze tandem Ieper-China is een cruciale troef voor Picanol, want we maken zowel in Ieper als in China hoogtechnologische weefmachines die overal ter wereld gebruikt worden. We zijn een wereldtopper volgens Trends, alleen blijven we zelf liever met onze voeten op de grond. Picanol is vandaag het grootste merk van weefmachines ter wereld, maar vergeet niet dat we deze positie generatie na generatie opgebouwd hebben. Dit is enkel het resultaat van vele jaren inzet van al onze medewerkers.

Intussen doen we ook zoveel meer dan weefmachines bouwen. In ons elektronicabedrijf PsiControl maken we controllers die wereldwijd ingezet worden in de luchtcompressoren van Atlas Copco. En ons dochterbedrijf Proferro levert zelfs complexe gietstukken aan klanten tot in de Verenigde Staten. Het kan dus, allemaal made in Ieper en toch wereldwijd actief zijn.

Het moet trouwens een van de meest gestelde vragen zijn sinds Trends me op 7 januari 2015 bekroonde met de titel van Manager van het Jaar: “Waarom bent u toch zo optimistisch, meneer Tack?” Omdat negatief zijn geen enkele zin heeft, want we moeten vooruit. En omdat we het hier erg goed doen. Vlaanderen is vandaag een van de welvarendste regio’s ter wereld. Onze levenskwaliteit ligt erg hoog en ons onderwijs en gezondheidszorg kennen hun gelijke niet, om maar enkele voorbeelden te noemen.

Ik besef ook dat we actief zijn op een internationale en bijzonder concurrentiële markt. Maar ik ben ervan overtuigd dat er nog genoeg kansen zijn voor Vlaamse of Belgische bedrijven, zeker in deze geglobaliseerde wereld. Als we willen overleven, zijn we verplicht onze activiteiten voortdurend bij te sturen en beter te worden. Zo blijven we inzetten op vernieuwing en modernisering van onze fabrieken, op nieuwe productiemachines, op onderzoek & ontwikkeling en vooral op talent. Daarom blijf ik intern ook altijd op het volgende hameren: waar we goed in zijn, daarin moeten we beter worden. En waar we goed in zijn, daar moeten we meer van doen. Er iedere dag mee bezig zijn, van ‘s morgens tot ‘s avonds. Enkel op die manier kunnen we onze werkgelegenheid hier behouden, want als de industrie verdwijnt, hebben we geen welvaart meer.

LUC TACK, CEO PICANOL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content