Sinds vorige maand is Yazoo (een 'melkdrink' van Stassano) in de kinderreclameblokken van VTM actief met ultrakorte filmpjes met de Yazoo-dinosaurus. Marketing manager Johan Stas: "We zochten een manier om ons character op een creatieve en budgettair efficiënte manier tot leven te laten komen. We hebben daarbij gerefereerd aan Loeki de Leeuw in Nederland." Loeki de Leeu...

Sinds vorige maand is Yazoo (een 'melkdrink' van Stassano) in de kinderreclameblokken van VTM actief met ultrakorte filmpjes met de Yazoo-dinosaurus. Marketing manager Johan Stas: "We zochten een manier om ons character op een creatieve en budgettair efficiënte manier tot leven te laten komen. We hebben daarbij gerefereerd aan Loeki de Leeuw in Nederland." Loeki de Leeuw verlevendigt al sinds 1972 de reclameblokken op de Nederlandse publieke zenders. Eer men met de productie startte, werd een en ander doorgesproken met VTM via het reclamebureau TBWA dat op Yazoo werkt. Bij de zender bleek groot enthousiasme voor het idee te bestaan en was men zelfs bereid daar een redelijk gunstig tarief voor aan te rekenen, in plaats van vast te houden aan het minimumtarief op basis van 10 seconden zendtijd dat normaliter wordt gefactureerd. Voor Yazoo zijn filmpjes van vijf seconden gemaakt, die tussen de reguliere spots in komen. De mini-spots tonen op 4 seconden tijd de Yazoo-dinosaurus in een grappige situatie; de laatste tel wordt behouden voor de logovermelding (zowel visueel als auditief). In een blok van minimaal vijf spots komt Yazoo op die manier vier keer in beeld. Zijn er slechts vier commericials of minder, dan is er geen dino. Als er meer dan vijf spots zijn, beperkt men zich toch tot vier mini-commercials. Met het oog op de lancering van twee nieuwe Yazoo-producten ( Daylight en Dreamtime) is er één mini-spotje met een tag-on verlengd tot tien seconden. De nieuwe producten komen dan na het grapje in beeld. Die spot komt vooral in blokken rond programma's waarnaar ouders én kinderen kijken. De Yazoo-dinosaurus zal ook in Groot-Brittannië à la Loeki de Leeuw tussen de commercials komen. Aan de overzijde van het Kanaal is Yazoo marktleider, maar de toenemende concurrentie maakt het noodzakelijk in mediareclame te investeren. De spotjes komen vooral op de kabelzenders en eveneens op ITV. Tenslotte werkt men ook aan een website waar de vijf-secondenfilmpjes aangeklikt kunnen worden. "Dat zal voor juni zijn," aldus Stas. "Je zou misschien denken dat onze drinkers te jong zijn om al op Internet te zitten, maar er is bijvoorbeeld ook al een Teletubbies-website. Ouders en kinderen zijn samen met de pc bezig. Voor ons is dat een nieuwe manier om met onze doelgroep te communiceren."