De scooter zit in de lift, vooral dan de lichte scooter tot 125 cc. Dat is logisch: de Belgische staat heeft gebruik gemaakt van een Europese regel waardoor houders van een rijbewijs B met een motor of scooter van 125 cc (en een maximaal vermogen van 15 pk) het verkeer in kunnen zonder dat zij een examen moeten doen om het rijbewijs A op zak te steken. Er is één uitzondering: de houders van een rijbewijs B van voor 1989: zij hebben automatisch ook het rijbewijs A.
...

De scooter zit in de lift, vooral dan de lichte scooter tot 125 cc. Dat is logisch: de Belgische staat heeft gebruik gemaakt van een Europese regel waardoor houders van een rijbewijs B met een motor of scooter van 125 cc (en een maximaal vermogen van 15 pk) het verkeer in kunnen zonder dat zij een examen moeten doen om het rijbewijs A op zak te steken. Er is één uitzondering: de houders van een rijbewijs B van voor 1989: zij hebben automatisch ook het rijbewijs A. De vraag rijst echter of een 125 cc'er genoeg is om vlot mee door het verkeer te gaan of dat je beter de extra investering kunt doen om het rijbewijs A te behalen. Wij vergeleken vanuit dat gezichtspunt de 125 cc Yamaha X-Max-scooter met de 250 cc-versie. De twee Yamaha's lijken als twee druppels op elkaar. Alleen de cilinderinhoud in de typeaanduiding verschilt. De X-Max-scooters zijn vrij fors, zeker wat de 125 cc'er aangaat. De wielbasis voor beide modellen is 1545 mm, nauwelijks minder dan de 400 cc Majesty van Yamaha (1565 mm) maar méér dan de Majesty 125 cc (1480 mm) en de Cygnus X (1295 mm). Vooral tegenover andere 125 cc'ers biedt de X-max meer ruimte voor de bestuurder. Als je voor woon-werkverkeer de keuze hebt tussen de X-Max 125 cc en de 250 cc, welk model neem je dan best? Het voordeel van de 125 cc'er (met een vermogen van maximaal 15 pk) is dat je het geld voor een rijbewijs A (lessen en examen) uitspaart. Daar is doorgaans een bedrag van 500 euro mee gemoeid. Met dat geld heb je ook al een goede helm en stevige jas. Maar, een 125 cc'er mist doorgaans wat pit. Op de snelweg is in ideale omstandigheden 100 kilometer per uur de top, maar het duurt soms even eer je aan die snelheid geraakt. De 125 cc X-Max is evenwel op dat vlak een aangename verrassing. De kilometerteller gaat fluks naar 110 kilometer per uur en zelfs verder, richting 120 kilometer per uur. Ik had even de indruk dat ik met een 250 cc'er op pad was. Met deze 125 cc'er ben je zeker niet de langzaamste op de weg en ook geen rijdende chicane voor de rest van het autoverkeer. De snelheid dankt de 125 X-Max aan zijn vermogen: dat zit met 14 pk bijna tegen de bovengrens. De meeste 125 cc'ers moeten het met 10 of 11 pk doen. Daarmee is een van de voordelen van een zwaarder model zoals de X-Max 250 cc weggevallen. De kwartliterversie, waarvoor wél een rijbewijs vereist is, gaat overigens ook hard: makkelijk 120 kilometer per uur. Ons model flirtte zelfs even met 140 kilometer per uur, al rijst de vraag of de teller wel correct functioneerde. Maar als de 125 cc al vlot verkeer mogelijk maakt, waarom zou je dan méér betalen voor de kwartliter? Die is 400 euro duurder dan de 125 cc'er. Tel daarbij het geld voor de rijlessen en het examen en je zit met een extra kost van bijna 1000 euro. Het voordeel van een 250 cc is echter dat je niet beperkt bent. Met de 125 cc-versie mag je alleen in België rijden. De kwartliter laat je toe de grens over te steken. En je hebt dat rijbewijs A. Heb je de smaak te pakken en wil je meer, dan kan je zo een zwaardere scooter of motorfiets aanschaffen. Nu we het toch over kopen hebben: voor een 125 cc'er is de X-Max vrij duur: 4099 euro. De minder krachtige Cygnus van Yamaha kost slechts 2650 euro. + Vermogen (125 cc), geen beperkingen (250 cc) - Vering en prijs (125 cc), vering (250 cc) MOTOR: vloeistofgekoelde tweekleps ééncilinder viertaktautomaat met riemaandrijving VERMOGEN: 14 pk bij 8750 opm* 20 pk bij 7500 opm* CILINDERINHOUD: 124,6 cc/249,7 cc TANKINHOUD: 12,5 liter PRIJS: 4099 euro/4490 euro IMPORTEUR: D'Ieteren Sport, tel. 02 367 14 11, www.yamaha-motor.be Ad van Poppel