'The most advanced maxiscooter ever built.' Zo omschrijft Yamaha de nieuwe TMax, een 500 cc-scooter die vorige week op de Yamaha-stand van het Salon stond te glimmen. Onder motorrijders val je met 500 cc niet echt op, maar voor scooters is zo'n cilinderinhoud wél veel. Die tuigen hebben meestal een lichtere krachtbron: 125 cc tot maximaal 250 cc ( Suzuki had tot voor kort met de 400 cc Burgman een uitschieter in huis). Dat betekent dat scoote...

'The most advanced maxiscooter ever built.' Zo omschrijft Yamaha de nieuwe TMax, een 500 cc-scooter die vorige week op de Yamaha-stand van het Salon stond te glimmen. Onder motorrijders val je met 500 cc niet echt op, maar voor scooters is zo'n cilinderinhoud wél veel. Die tuigen hebben meestal een lichtere krachtbron: 125 cc tot maximaal 250 cc ( Suzuki had tot voor kort met de 400 cc Burgman een uitschieter in huis). Dat betekent dat scooters wel een interessant stadsvervoermiddel zijn, maar op de snelweg snel buiten adem raken. De topsnelheid van een 250 cc-scooter ligt net boven 120 kilometer per uur. Bovendien kun je de bestaande scooters bij die snelheden niet helemaal stabiel noemen. Het motorblok zit vlak tegen het achterwiel en is op de achtervork gemonteerd. Daardoor krijg je een hoog onafgeveerd gewicht, terwijl de gewichtsverdeling over voor- en achterwiel niet ideaal verdeeld is. Vooral bij hogere snelheden merk je zoiets. Maar niet zo bij de TMax. Het motorblok vormt geen eenheid meer met het achterwiel en is meer naar voor geplaatst. De gewichtsverdeling wordt daardoor een stuk beter. Bovendien is de TMax uitgerust met een 500 cc-tweecilinderblok (met automatische versnellingsbak) en - naar scooterbegrippen - zeer grote wielen. Een balansgewicht zorgt ervoor dat de trillingen worden geëlimineerd. Yamaha claimt een topsnelheid van 160 kilometer per uur.We konden een paar uur met de TMax rondrijden. In die korte tijdspanne toerden we ermee op de snelweg, slalomden door het centrum van Brussel en waagden ons op een bochtige buitenweg. Wat op de autoweg meteen opvalt, is de stabiliteit bij hoge snelheden. Je kan er ontspannen 120 à 130 kilometer per uur op na houden. Het 500 cc-blok levert genoeg pk's om snel het langzamere verkeer in te halen. In de stad spurt je bij de verkeerslichten vinnig weg. Laveren tussen rijen auto's is geen probleem. Op bochtige buitenwegen toont de TMax zich opmerkelijk goed. Je hebt eerder het gevoel met een echte motorfiets te rijden. Als motorrijder zoek je met je knieën naar de tank en ga je steeds brutaler de bochten in. Wel is de zithoogte verrassend hoog. Met moeite kun je je voeten plat op de grond zetten. Voor ons was het windscherm ook net iets te laag. Daardoor kregen we de wind recht naar ons hoofd. Naast de wervelingen leverde dat ook veel lawaai op.De vraag is: op wie richt Yamaha zich met de TMax? Antwoord: op de bestaande 125 cc-scooterrijders, op motorrijders die een middenklasse-machine hebben, automobilisten, nieuwe motorrijders en herintreders. De TMax moet ook een alternatief zijn voor de auto, en een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in de spitsuren. ad van poppel