Yamaha is een voortrekker op het vlak van zware motorscooters. Het Japanse merk was in 2001 de eerste die een 500 cc-tweecilinder motorscooter op de markt bracht: de T-Max. Daar is intussen ook een 400 cc-ééncilindermodel bijgekomen: de Majesty.
...

Yamaha is een voortrekker op het vlak van zware motorscooters. Het Japanse merk was in 2001 de eerste die een 500 cc-tweecilinder motorscooter op de markt bracht: de T-Max. Daar is intussen ook een 400 cc-ééncilindermodel bijgekomen: de Majesty. De Majesty is een vlot optrekkende scooter. Je zit snel aan 120 à 130 kilometer per uur op de snelweg. De bouw van de tweewieler - met de motor dicht tegen het achterwiel - maakt hem bij hogere snelheden niet altijd even stabiel. Door de grote ruit van het scherm en de carrosserie is de Majesty redelijk gevoelig voor zijwind. Je stuurt de Majesty vlot door stads- en fileverkeer, maar bij stapvoets rijden wil je knie in een scherpe bocht wel eens het stuur raken. De remmen zijn zeer krachtig - bij een noodstop kregen we het voorwiel aan het piepen - maar vergen voor een motorrijder toch enige gewenning: terwijl bij een motorfiets aan het stuur links de koppeling zit, zit daar bij de Majesty een remhendel gemonteerd (geïntegreerde voor- en achterrem). De achtervering laat te wensen over, want keihard: rijden op een hobbelige weg of een kasseibaantje is een hoogst oncomfortabele ervaring. Pluspunt is de zeer grote bagageruimte onder het zadel: er kan met gemak een integraalhelm of een tas in. De T-Max is een totaal andere machine. De T-Max rijdt door zijn bouw (de krachtbron is niet op de achtervork gemonteerd, maar hangt in het frame) bijna als een motorfiets. De gewichtsverdeling is veel beter dan die van de Majesty, en ook de stabiliteit is daardoor groter. Er is zo'n 10 pk meer vermogen beschikbaar. De motor is ook veel vinniger: je draait aan het gas en schiet direct vooruit. Bij de Majesty heb je de indruk dat die even aarzelt. De T-Max is verder slanker. Zet de Majesty ernaast en de 400 cc-scooter komt over als een bakbeest. Het nadeel van die slankere bouw van de T-Max is dat de bagageruimte beperkter is. Een integraalhelm kan je er niet in opbergen. Al met al is de T-Max een pak fijner te berijden dan de Majesty. Daar betaal je overigens ook voor: de T-Max staat in de prijslijsten voor 8400 euro zonder ABS (8900 euro met). De Majesty moet 6200 euro opbrengen. De concurrentie zit trouwens ook hoog: Suzuki's 650 Burgmann kost 9499 euro, de Vespa X9 Evolution 7199 euro en de Honda 600 Silverwing 9400 euro. Dat zijn prijzen die er mogen zijn. Een 125 cc-scooter is er al voor 3000 euro. En een basic 600 cc-motor staat al voor iets meer dan 6000 euro in de garage. Ad van Poppel