De nieuwe Europese normen voor uitlaatemissies en -geluid die sinds juni vorig jaar voor motoren gelden, hebben hun sporen nagelaten in het gamma van Yamaha. De Fazer 600 en de XJ600 (de Diversion) verdwenen uit het aanbod, omdat ze niet voldeden aan de normen. De XJ600 - sinds het begin van de jaren negentig in Yamaha's gamma - was een ideale opstapmotor. De viercilinder 600 cc'er was geen race-ijzer. ...

De nieuwe Europese normen voor uitlaatemissies en -geluid die sinds juni vorig jaar voor motoren gelden, hebben hun sporen nagelaten in het gamma van Yamaha. De Fazer 600 en de XJ600 (de Diversion) verdwenen uit het aanbod, omdat ze niet voldeden aan de normen. De XJ600 - sinds het begin van de jaren negentig in Yamaha's gamma - was een ideale opstapmotor. De viercilinder 600 cc'er was geen race-ijzer. In 1997 introduceerde Yamaha de eerste Fazer: een sportieve motor met de krachtbron van de Thundercat 600 cc, een supersportmotor. De Fazer was vergeleken met de Diversion veel pittiger. Met het verdwijnen van de Diversion is de nieuwe Fazer Yamaha's aanbod voor de opstapmotor. De motor is nauwelijks te vergelijken met de voorganger. Hij is lichter (zeven kilo), heeft een ander frame, een aangepast uitlaatsysteem dat met twee einddempers onder het zadel uitmondt én hetzelfde motorblok als de supersportmotor R6 van Yamaha. De pk van die R6 is wel van 120 naar 98 teruggebracht, maar dat is nog altijd een respectabel getal. Yamaha heeft twee versies van de Fazer: één met een stuurkuip (FZ6 Fazer) en één zonder (FZ6). Het voordeel van de gekuipte versie is dat je meer uit de wind zit. Dat bleek in de koude februaridagen een voordeel. Op de ongekuipte versie heb je ook het gevoel een heel korte motor te sturen. De koplamp is afgeplat en je kijkt bij wijze van spreken zo op het voorwiel. Rijden, doen de twee Fazers zeer goed. Je voelt je direct op je gemak en zeker bij de gekuipte versie merk je niet dat je snel in de richting van 'flitsgevoelige' snelheden gaat. Als je met de naakte Fazer naar 120 à 130 kilometer per uur rijdt, neemt de winddruk en het windlawaai toe. In Belgische verkeerssituaties rij je altijd op de helft van de mogelijkheden van de Fazer en dat is knap frustrerend. De motor kan 13.000 toeren per minuut draaien, maar door de snelheidsbeperkingen zit je aan 6000 à 7000 toeren per minuut in de zesde versnelling. De remmen laten niets te wensen over. De versnellingsbak is wat anders. Bij het schakelen van één naar twee knalt die aardig en de vrijstand is soms moeilijk te vinden. De Fazer is een leuke motor, fel en snel, maar dat is ook het nadeel. Want met 98 pk is deze Yamaha als opstapmotor een beetje te veel van het goede. Voor deze Fazer moet je al meer ervaring hebben om te zorgen dat de motor er niet met de rijder vandoor gaat. Ad van Poppel