Pastorale, het tweeterrenrestaurant van Bart De Pooter, bestaat bijna 25 jaar. De bijna vijftigjarige kok heeft nooit gebrek aan visie of plannen gehad. Soms vallen zijn plannen in het water, zoals de geplande replica van Pastorale in hartje Hongkong. Andere keren lukt het wel, zoals met Wy aan de Brusselse Zavel, waar de ondernemende kok vijf jaar lang verfijnd eten serveerde in de brandstore van Mercedes.

De Pooter ging ook een samenwerkingsovereenkomst aan met de Nederlandse melkveeslachterij Gosschalk om oude melkkoeien verder te rijpen, waardoor het vlees een uitzonderlijke kwaliteit krijgt. Met de hulp van een Duits laboratorium ontwikkelde hij een vleesproduct zonder nitrieten en andere additieven, vroeg daar een patent op aan en verkoopt zijn bijzondere burgers nu in een dertigtal Ellis-restaurants. De jongste editie van Tomorrowland was goed voor 80.000 burgers.

Via Leaders Club kwam Bart De Pooter ook in contact met Electrolux, waarmee pop-uprestaurants werden geopend en een nieuw panini-toestel werd ontwikkeld. Bart De Pooter is ook verbonden aan een in- en uitvoer bedrijf dat is afgestemd op de Japanse markt. Om maar te zeggen: de kok is duidelijk een denker en een doener.

Achter Pastorale zit een totaalconcept, een business- en marketingmodel om mensen op een creatieve manier een belevenis voor te schotelen. Het geheel is als gedeponeerd merk vastgelegd. De kok beschouwt de keuken en het restaurant als een "work in progress". Ferran Adriá (El Bulli) kwam al twee keer eten in Pastorale.

De plaats van het gebeuren is een oude pastorie met hedendaagse sfeer en een achterliggende lusttuin. In het hertekende decor van de eetzaal staan de speciaal ontworpen tafels centraal. Ook de kaart is herwerkt en afficheert nu verschillende menu's. A la carte kiezen uit signatuurgerechten kan ook. Dan betaalt men 75 tot 95 euro per gerecht. Uniek is het aanbod van 120 wijnen per glas, via het vernuftige Coravin-toestel in diverse doseringen geschonken (8 of 12 cl).

Wij konden het Biotoop-menu van zeven gangen degusteren met aangepaste wijnen (+85 euro). Wij merkten dat men in deze denktank naarstig op zoek is naar toegevoegde waarde en dat weinig aan het toeval wordt overgelaten, met een mooi kloppend totaalplaatje als resultaat.

Pieter Van Doveren