De rederij MSC is met voorsprong de grootste klant van de haven van Antwerpen. Vorig jaar nam MSC 1,8 van de 4,8 miljoen containers die in de Scheldestad werden behandeld voor zijn rekening. Dit jaar zou de groei van MSC zowat 40% bedragen. Mede daarom kreeg de rederij destijds de eerste concessie aan het Deurganckdok toegewezen, in een joint venture met goederenbe...

De rederij MSC is met voorsprong de grootste klant van de haven van Antwerpen. Vorig jaar nam MSC 1,8 van de 4,8 miljoen containers die in de Scheldestad werden behandeld voor zijn rekening. Dit jaar zou de groei van MSC zowat 40% bedragen. Mede daarom kreeg de rederij destijds de eerste concessie aan het Deurganckdok toegewezen, in een joint venture met goederenbehandelaar Hessenatie (nu Hesse-Noord Natie). De verwachting was dat zij ook de laatste concessie zouden inpalmen. Maar het vertrouwen van MSC in de Antwerpse Linkeroever nam zienderogen af. Eerst werden de werken bijna een jaar stilgelegd, vervolgens verloren ze een deel van de eerste terminal na een uitspraak van de Raad van State. De doodsteek was het uitblijven van de gunning van de werken voor de derde fase. De regering zou de gunning vóór de zomer verlenen, maar uiteindelijk gebeurt dat pas eind november. De beslissing om niet mee te dingen verhoogt aanzienlijk de kansen van P&O Ports om de laatste concessie in te palmen. Hesse-Noord Natie ( HNN) moet immers eerst de eerste concessie zien te vullen. Terwijl de belofte van de Deense rederij Maersk om 300.000 twintigvoetcontainers te behandelen amper goed is voor een vierde van de capaciteit van de terminal. Waarschijnlijk wordt het Deurganckdok volledig herverdeeld. Juridisch gesproken komt de toewijzing van de eerste concessie (aan de joint venture MSC-HNN) op losse schroeven te staan. P&O Ports had vroeger al voorgesteld om de westkant van het dok aan HNN te geven en zelf de oostzijde in te palmen, om zo het gebruik van de terminal te optimaliseren. "Het wordt moeilijker om ons voorstel nu niet te bespreken," reageert gedelegeerd bestuurder Paul Valkeniers van P&O Ports Belgium. Dat ook de concessie van P&O Ports aan het Delwaidedok in een dergelijke deal zou worden betrokken (HNN heeft de zuidkant, P&O de noordzijde), sluit hij evenmin uit. "Mocht MSC dat willen, dan gaan we dat bespreken. Maar momenteel is daar nog geen enkel contact over geweest." L.H. [{ssquf}]