Daktenten, die worden opgetuigd boven op een wagen, bestaan al sinds de jaren dertig, maar waren tot voor enkele jaren in Europa niet op grote schaal verkrijgbaar. Tijdens de pandemie kwamen ze in trek, toen meer mensen in een opwelling wilden gaan kamperen. De Luikenaar Arnaud Cartuyvels lanceerde met Wolo een Belgisch merk van daktenten.
...

Daktenten, die worden opgetuigd boven op een wagen, bestaan al sinds de jaren dertig, maar waren tot voor enkele jaren in Europa niet op grote schaal verkrijgbaar. Tijdens de pandemie kwamen ze in trek, toen meer mensen in een opwelling wilden gaan kamperen. De Luikenaar Arnaud Cartuyvels lanceerde met Wolo een Belgisch merk van daktenten. Waar komt het idee vandaan? "In 2019 hebben mijn partner en ik een aantal maanden in Australië gewoond, waar we die manier van reizen hebben getest. Zo ontstond het idee om een Belgisch merk te creëren. Toen we terugkeerden naar België, midden in de pandemie, heb ik me op dat project gestort. De merknaam Wolo staat voor we only live once." Wie is het doelpubliek? "Er zijn twee verschillende doelgroepen voor dit product: enerzijds kopers die avontuurlijk zijn ingesteld, zoals buitensporters en koppels zonder kinderen of met een jong kind, en anderzijds huurders, die meer geïnteresseerd zijn in een unieke ervaring of die het concept willen testen voor ze het kopen. "Het liefst liet ik alles in Europa maken, maar de knowhow is hier niet voorhanden. Ik moest naar China, waar 95 procent van de tenten van dat type worden gemaakt. De prijs ligt tussen 1575 en 1975 euro. Er zijn een veertigtal units in voorraad, waarvan sommige te huur zijn vanaf 149,99 euro voor een weekend." Krijgt u steun? "De incubator Job'In stelde me in staat kritisch naar de voortgang van het project te kijken. Ik had 80.000 euro nodig om het bedrijf op te starten, deels in aandelen, deels in bankleningen. De helft van het budget hebben we gebruikt om veertig tenten te maken. Daarbij kwamen de huur van een magazijn, verzekering, transport en communicatie. De communicatie verliep eerst via sociale netwerken. Ik had een prototype, dat heel dicht bij de definitieve versie lag, waardoor ik het product kon laten zien."