Woestijnspel selecteert de beste manager

Bent u een geboren manager of hebt u de juiste leiderschapskwaliteiten niet? Het spel ‘Gold of the Desert Kings’ zoekt het voor u uit. Een getuigenis.

De volledige lijst met de eigenschappen van de perfecte manager bestaat niet. Zeker is wel dat ambitieuze leidinggevenden geen verantwoordelijkheid schuwen. Ze vinden het ook leuk hun invloed aan te wenden om dingen voor elkaar te krijgen. Maar vinden we dat niet allemaal prettig? De moderne manager is van vele markten thuis. Hij heeft een inspirerende visie op de toekomst van het bedrijf, zet een strategie uit en weet op korte termijn resultaten te boeken. Een manager is energiek, moedig, evenwichtig én verplaatst zich moeiteloos in de gevoelens van anderen. De moderne manager brengt zijn team in beweging.

Heb ik de juiste capaciteiten? Een spel zal het me meteen duidelijk maken. Ik twijfel. David Brent uit de Britse humorreeks The Office is immers mijn enige ‘ervaring’ met management. Ik heb dus alle reden om wat zenuwachtig hotel De Valck binnen te stappen voor de workshop Management. Ik verwacht er maatpakken met passende dassen en mobiel getelefoneer. Wat gepalaver hier en daar, een broodje kroket achter de kiezen, doorgespoeld met een bakje koffie, ik ben klaar voor het echte werk. Althans, voor het spel …

‘Gold of the Desert Kings’

Het concept: Egypte, een woestijn, enkele dorpen in het zand, hier en daar een kleine oase, een gevaarlijke graftombe en bergen. De bergen zitten vol goudstaven. En die moeten we hebben. Gewapend met water, voedsel, tent en kompas moeten we met kameel en teamgenoten tot bij de bergen geraken om zovéél mogelijk goud te delven. Eenmaal terug thuis kunnen we de goudstaven omruilen voor cash. Het team met de meeste cash is gewonnen.

In de woestijn heersen de wetten van de natuur. Zinderende hitte en razende zandstormen kunnen ons het leven kosten. We krijgen 25 dagen van drie minuten om naar de bergen te gaan, zoveel mogelijk goud te delven en weer in de veilige thuishaven aan te komen. Zonder storm of hitte kost één dag woestijn ons één kruik water en één mand voedsel. Met storm, één kruik water en drie manden voedsel. Bij hitte, drie kruiken water en één mand voedsel. Geen voedsel of water staat gelijk aan een eenzame uitdrogingsdood.

Het spelbord is onderverdeeld in vakjes: woestijn, woes-tijndorp, oasen, graftombe en de bergen. Elke dag kan je één vakje verplaatsen. De weg naar het gegeerde goud en terug kost ons twaalf dagen. Dus hebben we nog dertien dagen over om het goud te delven. Met een beperkt budget op zak kunnen we water en voedsel inslaan en een tent die ons beschermt tegen vervelende zandstormen. Elke ochtend ontwaken we met Radio Cairo, die het weerbericht van de dag meedeelt voor de verschillende woestijngebieden. En tot slot, ergens loopt er nog een oude wijze man rond die ons informatie kan meedelen over het gebied. Wijs of krankzinnig, nuttig of tijdverlies? Het is aan het team om dat uit te maken.

Het team: de teams komen spontaan tot stand. Ik voeg me bij een vrouw en man aan tafel. Zij is blond en heeft een eenmanszaak die in communicatie doet, hij is donker en manager. Wij zijn het rode team. Het groene team bestaat uitsluitend uit mannen. Op een of andere manier schat ik hen het hoogst in. Zij lijken de meeste knowhow in hun team te hebben. Het gele team is evenwichtig samengesteld uit man en vrouw. In ons team wordt zij kameeldrijver, ik administratieve kracht en hij adviserende kracht.

Het spel: als het startschot is gegeven, krijgen we één dag de tijd om ons klaar te maken voor de grote reis in de woestijn. De druk verhoogt, de adrenaline stijgt en er wordt druk gediscussieerd over tactieken en methoden. Onze kameel wordt beladen met eten en drinken, een tent en onze persoonlijke bagage. We wagen ons in de woestijn. Voor ons staat een bord dat de staat van alle teams weergeeft. Iedereen bevindt zich tot hier toe in de thuishaven behalve wij, het rode team. Ik waarschuw mijn medekoningen dat we niet te veel risico’s mogen nemen in het begin, dat we beter op veilig kunnen spelen. We hebben in de thuishaven veel te weinig water en voedsel gekocht en moeten nu een tussenstop maken in het eerste woestijndorp om genoeg levensmiddelen in te slaan.

“Goedemorgen, dit is radio Cairo, vandaag is het mooi weer in de dorpen en de bergen, een hevige zandstorm in de woestijn en hitte in de oase en de graftombe. Een fijne reis!”

We zijn nog één dag verwijderd van de bergen en dan kan het delven van goud beginnen. Boven het mannenteam cirkelt een arend, zij zijn DIW: doodgegaan in de woestijn.

Zes dagen later zijn wij klaar om met een kameel vol goud de bergen te verlaten. We liggen nog steeds aan kop. Mijn taak bestaat erin om elke dag een dagstaat in te vullen. Waar zijn we geografisch gezien en waar gaan we naartoe, wat voor weer is het en hoeveel eten en water gaat ons dat kosten? Daarbij voel ik me ook verantwoordelijk om mijn teamleden ervan te overtuigen niet te veel risico’s te nemen. En dus informeer ik hen om de drie minuten van de hoeveelheid water en het aantal dagen dat we nog te gaan hebben. We zijn nog twee dagen verwijderd van de thuishaven, enkel een zinderende hitte kan ons het leven kosten.

Het oranje team is ook ten onder gegaan in de woestijn. Eén dag verwijderd van de eeuwige rijkdom en roem. Wij halen de eindstreep levend en zijn dus de enige winnaar van Gold of the Desert Kings.

Lessen van de woestijn

Les 1: van tevoren genomen beslissingen zijn het belangrijkst. Neem dus tijd om alles te overdenken. Mijn team heeft zich enorm snel in de woestijn gewaagd, maar we hadden beter eerst rustig nagedacht wat allemaal nodig was voor we de woestijn introkken. We hadden niet genoeg eten en water gekocht, waardoor we onderweg moesten bijsturen. Je moet zelf de controle over je omgeving bewaren. Je mag je dus niet laten leiden door deadlines, concurrentie, druk, angst, prestatiedrang en noem maar op.

Les 2: verzamel genoeg informatie voor je een besluit neemt. De oude man in het spel had een schat aan informatie. Het winnen van het spel hangt samen met het weer en de oude man had al de informatie over het weer. Als we bij het begin vier dagen de tijd hadden genomen om hem uit te horen konden we veel doelgerichter het spel aanvatten. Elk bedrijf heeft zijn oude mannen. Praat met de oude man. Klanten, medewerkers, leiding, concurrentie, rapporten en internet kunnen je de nodige informatie verschaffen. Zo maak je bedachtzame en gefundeerde beslissingen.

Les 3: waardeer je middelen. Tijd, informatie en je team zijn je belangrijkste middelen. Ervaar tijd eerder als een middel om je doel te bereiken dan als een vijand. In het spel boksten we op tegen de tijd. We moesten en zouden zo snel mogelijk actief zijn, in de woestijn zijn dus. Want blijven staan, is achteruitgaan. Fout, de tijd nemen om een strategie te bedenken, informatie te zoeken en je team te organiseren, is zeer belangrijk. Waardeer je team en investeer erin.

Les 4: winnen en niet zomaar winnen, maar winnen met zoveel mogelijk cash. Er is een groot verschil tussen spelen om te winnen en spelen om niet te verliezen. Op een gegeven moment was ons team enkel nog begaan om niet dood te gaan in de woestijn. Soms ben je meer bezig met beïnvloedingsfactoren het hoofd te bieden dan met het uiteindelijke doel. Compromissen sluiten leidt tot middelmatigheid. Meet dus elk besluit af aan de invloed die dit op de gewenste uitkomst heeft.

Les 5: maak een doel. Negen goudstaven delven zou het grootste doel zijn. Ons doel was levend thuiskomen. Want wat heb je aan goud als je dood bent? Bovenstaande les leert ons dat dat niet de juiste instelling is, winnen is de boodschap. Een doel moet specifiek zijn, haalbaar, meetbaar, helder uitgedrukt en duidelijk gecommuniceerd met de andere teamleden.

Samen met het team haalde ik de overwinning binnen, maar duidelijk geen eeuwige roem en rijkdom. Er viel nog zoveel meer uit het spel te halen. Luchtig en speels drukken Peter Vriends en Peter Van den Nagel je met de neus op de zaken die van belang zijn in het managen. Alles wordt even duidelijk op een rijtje gezet.

Leen Renders

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content