Wie in Oost- en West-Vlaanderen rondtoert, zal ongetwijfeld al de posters voor Wittekerke-witbier hebben opgemerkt. Het bier is een product van brouwerij Bavik, maar het initiatief om een Wittekerke-bier te lanceren, ging uit van de Vlaamse Televisiemaatschappij ( VTM).
...

Wie in Oost- en West-Vlaanderen rondtoert, zal ongetwijfeld al de posters voor Wittekerke-witbier hebben opgemerkt. Het bier is een product van brouwerij Bavik, maar het initiatief om een Wittekerke-bier te lanceren, ging uit van de Vlaamse Televisiemaatschappij ( VTM). "Een jaar geleden hebben we de merchandisingactiviteiten rond VTM-programma's verder uitgebouwd," zegt Marc Leemans, merchandisingmanager bij de Vlaamse Televisiemaatschappij. "Film en entertainment bezitten veel potentieel. We zoeken naar projecten met een meerwaarde, zowel financieel als communicatief. Jo Nachtergaele, marketingmanager van VTM, kwam aandraven met de idee voor een Wittekerke-bier. Bier is gezellig, familiaal én Vlaams. Bovendien past het bij de reeks, want ook daar speelt het café een rol. Wittekerke is nu een bier én een dorp. Hetzelfde verhaal dus als Hoegaarden." Dat VTM ervoor opteerde om het bier te laten brouwen bij Bavik, is geen toeval. Bavik bezat de productiecapaciteit om een witbier te brouwen. Bovendien brouwt Bavik volgens de consumentenorganisatie Test-Aankoop het beste witbier van België. "De brouwerij was ook bereid om het eigen merk om te zetten in Wittekerke," aldus Leemans. Het voordeel daarvan was dat meteen een aantal hectoliter kon worden gecommercialiseerd. VTM stelde een licentiecontract op met Bavik. De televisiemaatschappij wordt de rechthebbende van het merk Wittekerke. De naam van het bier verwijst naar de televisiereeks, maar ook de niet-Wittekerke-kijker moet zich aangetrokken kunnen voelen door het bier. Voor de communicatie trokken VTM en Bavik naar het Antwerpse bureau Catapult. Behalve een affichecampagne, vooral in Oost- en West-Vlaanderen, gebruikt VTM ook het eigen medium: in " De zomer van 1998" werd er aan product placement gedaan; tegelijk voerde de commerciële zender tijdens de zomermaanden - waarin de Wittekerke-reeks niet werd uitgezonden - ook een spotcampagne. De soap is vanaf deze week weer op het scherm. En vanaf nu wordt het bier ook in de reeks binnengebracht. Het Wittekerke-bier is in de F1 alleen verkrijgbaar bij GB. Met die keten werd een exclusiviteitscontract afgesloten voor één jaar. De consument kan het bier ook vinden in de F2- en F3-zaken. Bavik voert het bier ook in de meer dan duizend cafés die de brouwerij in eigen beheer heeft. Maar het is de bedoeling om het brouwsel ook ruimer aan te bieden. Toch blijft voor VTM de retail het belangrijkste: de bierliefhebber moet Wittekerke thuis drinken. Tot op heden heeft het Wittekerke-bier de twee partners geen windeieren gelegd: VTM en Bavik zitten nu al boven het streefdoel voor dit jaar. Leemans zegt dat de verkoop met een factor tien is gestegen. Intussen denkt VTM eraan om ook voor enkele andere programma's merchandisingprojecten op te zetten.